Monday 19 May 2008

Isnin yang meletihkan

Hari ini keluar rumah agak lewat sedikit badan rasa semacam je.. berbahang.. mungkin kerana sudah hampir ke musim panas.. dan dengar cerita semasa aku tiada di glasgow.. cuaca disini dikatakan panas hingga mencecah ke 21 darjah celsius. Hari ini kepala rasa seolah berpusing-pusing.. mungkin masih jetlag lagi.. muka juga terasa membahang.. namun aku teruskan juga langkah ke universiti apatah lagi setelah bercuti selama 2 minggu..

Dalam perjalanan .. aku singgah sebentar ke seroang rakan.. takde pula minah nie.. bukan apa teringatkan kaya yang dia kirim sebelum aku balik ke malaysia.. ramai pulak yang mengidam nak makan sri kaya nie.. baik di amang dan si kumar.. semua duk teringin.. malangnya dia takde.. so aku sekadar tinggalkan nota dan kaya itu di atas meja..

Mood untuk study masih on off.. disamping menyemak dan membaca email-email.. aku pun turut email george tanyakan annual review aku yang lalu.. insyallah esok tengahari aku akan jumpa george esok.. untuk dapatkan laporan bertulis review aku tempohari..

Masuk kerja seperti biasa.. lama sungguh rasanya tak kerja.. 3 minggu cuti sakan.. siap melambai-lambai pada semua staf yang ada.. masuk kerja tengok kebanyakan kawasan tidak dicuci dengan bersih.. toilet.. aihhhh berabuk22 seolah-olah tidak pernah dilap.. itu belum lagi bekas air yang sampai berkulat.. menggeleng kepala jelah aku.. dan yang paling teruk aku ler.. membersihkan toilet.. menyental dan mengelap dengan detail.. nie mesti kes diorang buat sambil lewa je nie.. begang juga..

itu belum lagi kisah mop lantai yang dah patah kayunya.. pulak tu mop itu untuk kegunaan biasa.. mop ada 2.. warna merah untuk toilet dan warna biru untuk lantai dapur.. menggelang lagi kepala aku.. terpaksalah gunakan juga mop merah untuk mop dapur.. abis dah itu je mop yang tinggal.. terpaksalah esok aku order kayu mop yang baru.. itu belum lagi sarung tangan yang dah hilang entah kemana.. begang lagi.. sebab bila nak bersihkan toilet aku akan pakai sarung tangan tu.. dah terpaksa gunakan tangan semata.. begang lagi.. emm aku hanya mampu menggeleng kepala sahaja.. teruk betul diorang buat kerja nie. memang sah malas betul.. buat kerja sambil lewa je.. akhirnya dekat pukul 6.10 ptg barulah aku keluar dari tempat kerja.. keluar lewat kerana banyak sungguh benda yang kena buat.. cukup tak puas hati betul aku.. lantai dapur yang seolah tidak pernah dilap.. toilet yang berabuk-rabuk.. shower yang seolah tidak pernah dicuci penuh dengan daki merah.. teruk menyental juga dengan mop.. sampai sakit pinggang aku kerja hari ini.. muka pula makin terasa membahang.. kepala pun dah mula pening... apatah lagi dah bercuti 3 minggu tak buat kerja berat.. terasa sungguh letihnya hari ini..

Mungkin kerana baru mula kerja.. menyebabkan aku rasa begitu letih.. ditambah dengan kerja teruk yang perlu aku buat.. esok aku akan detailkan lagi kerja hari ini.. biasanya aku agak detail sikit bila buat kerja.. kalau susunan broucher atas meja.. aku pasti akan susun dengan kemas sebaris.. susunan cawan kertas pun harus berada dalam ketinggian yang sama.. malah plastik bakul sampah juga akan aku pastikan diikat kemas dan disimpul ke dalam.. dan diletakkan dengan kemas.. masuk kerja hari ini.. semua benda-benda itu dibuat seperti tunggang langgang.. menggeleng jelah kepala aku.. dan terpaksalah aku kemas semula satu persatu.. mungkin penghujung minggu ini barulah susunan dan kemasan akan balik seperti yang biasa aku buat.. cukup tak puas hati betul aku.. yelah.. yang teruk aku juga.. sebab semuanya dah bercampur aduk..

Balik ke rumah terasa satu badan sakit-sakit.. itu baru hari pertama kerja.. itu belum pakwe lagi yang kerja 3 kerja hari ini.. nanti nak kena tanya jugalah.. larat ke tak larat.. ke sama je macam aku hehehe.. oklah nak rehatkan diri..

No comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin