Wednesday 21 May 2008

Kerja..

Hari ini sepanjang tengahari aku sibuk menyiapkan dan merekabentuk poster. Abstrak yang ku hantar untuk university research day telah pun diterima dan ini bermakna aku harus menyediakan poster untuk hari tersebut. Saat melangkah masuk ke bilik Suthanya sibuk menceritakan yang dia sedang sibuk merekabentuk posternya malah turut menawarkan aku beberapa template poster yang telah didownload.. melihatkan dia sungguh beria-ria.. maka aku pun minta template berkenaan.. kebetulan semua kami aku, suthanya, mas dan richard akan turut terlibat dengan pameran poster sempena university research day.. so mood hari ini lebih kepada menyiapkan rekabentuk poster masing-masing.. seronok juga kerana kami saling bertungkus lumus untuk mempamerkan poster masing-masing.. kecoh juga Suthanya bila posternya sudah siap.. abis dikhabarkan satu bilik.. senyum jelah aku melihatkan telatahnya.. dalam pada itu aku pun mula menyiapkan posterku.. namun hanya separuh jalan kerana masih memikirkan isikandungan yang perlu dimasukkan..

Hari ini kerja seperti biasa.. namun terasa bebanan kerja kurang sedikit.. mungkin kerana sudah 2 hari aku bertungkus lumus membersih.. so kebanyakan kawasan hari ini hanya memerlukan sedikit perhatianku.. toilet hanya perlu dibersihkan serba sedikit sahaja.. kerana sudah 2 hari aku membuat pembersihan habis-habisan.. dalam pada itu aku turut bertanyakan dengan James.. siapa agaknya yang mengantikan tempatku sepanjang aku tiada.. rupanya Janice.. emm terkejut juga.. ingatkan budak-budak cleaner yang lain dari bangunan sebelah.. rupanya janice seorang yang take over.. itu pun hanya sekadar 2 jam sahaja.. kerana waktu selebihnya dia terpaksa berada di bangunan sebelah.. lagipun budak-budak lain tidak mempunyai disclosure scotland.. terkejut juga.. bukankah mereka dulu awal-awalnya telah pun mengisi borang disclosure berkenaan.. kira disclosure aku seorang sahajalah yang diiktiraf.. sebab tidak seorang pun budak-budak tu yang boleh mengantikan tempat aku..

Sebenarnya untuk bekerja di bangunan legal house.. walaupun seorang cleaner harus mempunyai pengesahan tentang sebarang rekod jenayah (jika ada/tiada) dan akan dicatat dalam borang disclosure.. aku awal-awal telah pun mempunyai status semakan rekod jenayah di dalam borang disclocure berkenaan.. bukan apa.. hanya untuk memastikan tiada sebarang rekod jenayah kerana aku bekerja dibangunan kerajaan.. apatah lagi pusat latihan untuk peguam, polis dan hakim.. semua staf dipejabat itu adalah kakitangan kerajaan yang memberikan latihan guaman dan kuatkuasa undang-undang.. kadang fikir bagus juga bekerja disitu.. andai satu hari nanti rasa nak ambil sebarang nasihat atau tindakan undang-undang.. aku dah ada rakan-rakan yang boleh membantu..

Dalam pada itu James juga khabarkan pada aku yang shower penuh dengan daki merah.. pelik juga kata james kenapa berlaku begitu.. aku beritahu jika tidak dibersihkan sentiasa.. maka daki itu akan mula naik.. maka aku beritahu James yang aku telah pun menyental shower tu.. dah takde daki merah tu.. putih bersih dah tempat shower tu..

Sebelah petang secara tiba-tiba Janice datang.. terkejut juga aku.. katanya nak pinjam bin liner.. nasib baik juga dia mengaku yang dia patahkan kayu mop aku.. senyum jelah aku.. teringat masa hari pertama aku datang kerja semula.. Mandy siap beritahu aku "Lina, Janice will be very glad that you're back" masa tu aku cam pelik juga kenapa mandy beritahu aku begitu.. rupanya ada sebab.. baru dia tahu camna kerja aku selama 3 jam itu.. kerja non stop 3 jam.. elok jugakan.. takdelah dia nak bising-bising lagi.. baru dia tahu camna aku kerja selama nie seorang diri selama 3 jam..

Takpelah.. sekurangnya akhirnya dia mengerti juga.. aku pun dah ok sikit kerja sebab tak rasa letih sangat seperti 2 hari yang lepas.. so far kerja pun dah ok.. dan tersusun.. John pulak cuti 3 minggu.. so lama lagi lah aku nak jumpa dia.. harap esok kerja pun seperti hari ini.. insyallah

No comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin