Saturday 17 May 2008

Selamat Sampai semula ke Glasgow

Alhamdullilah.. selamat semuanya perjalanan dan urusan ku.. akhirnya aku tiba semula ke Glasgow.. cuti yang hanya 10 hari itu.. memang banyak mengambil masa dan kebanyakan lelah dan penat ke sana sini.. hinggakan hari terakhir di tanahair.. aku masih lagi keluar ke sana sini.. makan apa yang teringin.. beli barang apa yang masih dicari.. dan penuhi hajat yang diingini..

Semalam.. pagi aku sempat pergi mengurut ditemani mak dan pakwe.. kali ini kami berdua berurut badan.. sekadar untuk membetulkan urat-urat dan perjalanan darah dalam badan..

Alhamdullilah.. perjalanan balik ini tidak sia-sia.. hasrat utama insyallah.. dan alhamdullilah diperkenan Allah..

Namun walaupun singkatnya masa.. alhamdullilah banyak juga perkara utama yang dapat aku laksanakan.. urusan kereta.. urusan bank.. urusan kad.. urusan rumah.. kebanyakan seolah bertepatan dengan masa yang aku balik.. sempat juga berjumpa dengan rakan-rakan terdekat.. namun ada juga yang tidak dapat aku temui.. sebab kesuntukan masa.. insyallah ada peluang dan masa hadapan insyallah.. pertemuan pasti akan terjadi juga..

Syukur ku panjatkan pada Allah s.w.t. alhamdullilah.. perjalanan dan niat asalku untuk balik ini.. sedikit sebanyak.. ada juga sinar bahgia yang datang.. syukur.. banyak juga urusan yang dapat diselesaikan walaupun masanya sesingkat cuma.. Saat dalam kapal terbang untuk kembali ke Glasgow.. mengalir juga airmataku.. teringatkan emak.. ayah.. kerinduan yang ku sangka dapat ku leraikan.. namun rupanya.. kerinduan itu juga semakin menebal lagi.. kadang aku seolah tidak sangka pelukan erat emak sudah lama aku tinggalkan.. jari jemari ayah yang tua yang telah kucium .. airmata emak.. seolah baru tadi aku lihat ia mengalir.. pelukan dan ciuman mak juga.. bekal kekuatan semangatku.. walau apa juga yang terjadi.. niat buruk atau baik.. hasad dan cemburu.. umpatan dan kejian.. kini aku sudah tidak gentar lagi.. Insyallah.. yang penting aku tahu niat dan hasratku.. andai yang datang itu buruk dan membinasakan.. aku mohon ia dijauhkan.. andai yang datang itu baik dan terpuji.. semoga allah juga kekalkan ia bersama dalam diri.. insyallah..

Aku akan sentiasa rindu dan sayang pada tanahair.. hujan emas dinegara orang.. demi ilmu yang dicari.. Saat aku jejaki semula bumi malaysia.. serasa seolah aku tidak pernah pergi meninggalkannya dan kini saat kaki ku jejakkan kembali ke Glasgow.. aku rasa seolah aku tidak pernah meninggalkan bumi ini.. 2 destinasi.. 2 negara.. 2 perjalanan.. hati.. kasih dan sayang aku sentiasa ku tinggalkan di Malaysia.. Namun semangat, kekuatan, kesabaran sentiasa aku pegang dan ku gengam di Glasgow.. Insyallah semoga hari seterusnya.. Allah permudahkan laluan hidupku.. insyallah..

p/s Lagu purnama merindu ini adalah permintaan kak ina.. sorry kak sebelum balik malaysia tak sempat nak upload.. enjoy kak :)

No comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin