Friday, 19 November 2010

Bila ada 2 chef handalan..

Masuk dapur..

Ambik 2 periuk besar.. isi air agak-agak penuh...

Ambik ketupat segera.. masukkan dalam periuk.. bahagikan sama rata..

Agak-agak nanti bila kembang takdelah padat sangat periuknya..

Tiba-tiba...

"Eh.. abang nak buat inti karipap nie"

"Alah.. org nak rebus ketupat nie.. buat malam karang ler.."

"Mana de masa dah.."

Aku pandang periuk besar yang dijerang.. tutup 1 periuk..

Pindah ketupat segera tuh dalam periuk nasi letrik..

Rela dalam paksa... huhuhu..

Inilah jadinya bila ada 2 chef handalan di rumah.. nak guna dapur pun berebut..

Terpaksalah mengalah.. nanti derhaka lak hehehehe...

Kepala masih duk fikir benda-benda yang nak kena masak malam nie...

Esok openhouse.. Jemputlah datang ye... ;)

Pakwe tengah masak inti karipapnya..
Aku jeling-jeling jelah..
Bila dia nak siap nie..
Aku nak masak pulak.. huhuhu..

11 comments:

Tijah said...

untung la tu. sey ni..piok byk tapi tukang masak eh sorang. huwaaa. ponekkkk!

fatt said...

*nyorok balik lemari* malunya..aku pun tak reti buat inti karipap, apatah lagi kelim kulit karipap..makan je reti...hihi..kalau goreng tu reti la, tp susah jugak nak kontrol api sebab takmo kulit dia menggerutu..apapun, u sgt beruntung..sbb susah gila nk cari lelaki yg ringan tulang ke dapur. tp pelik ek..kekadang lelaki masak lagi sedap dr pompuan masak..nape ek? misteri.. :D

iina said...

Tijah

Hehehe.. den lak dapur satu yo.. tukg masak 2 org hehehehe... yolah.. tapi dio buek inti karipap yo.. kulit karipap silap hb den yg kono buek tau.. tadi pun cam dio bg hint2 yo.. den awal2 dah khaba.. tak nak ambik tau.. byk laei bondo lain nk kono masak nie.. hahahaha..

Fatt

Hehehehe.. kalau sorok balik lemari kaca nmpk gak hehehehe.. mmg xramai lelaki leh masak.. tapi ramai gak yang nak nolong kat dapur walaupun xreti masak.. oklah tu kan.. takdolah goyg kaki yo.. mmg angin 1 bdn bila kene masak bebyk cam mlm nie... Sedap sebab diorg jrg2 masak.. so kita jrg2 rasa.. cuba kalau dia ari2 masak.. tak sedap gak hehehehe... boleh terima ke teori aku nie hehehe ;)

Cikgooden said...

karipap....ai like.

DUN Behrang 2020 said...

kena bagi laluan kat chef yg sesekali masuk dapur tu...bukan senang nk tunjuk skill...

iina said...

Cikgooden

Inti karipap tuh jadi inti popia hehehe ;)

Dun

Hehehe.. sebab tuh beri laluan.. krg dia majuk xnak masuk dapur dah.. I juga yg susah hehehe ;)

fatt said...

kalau dorang masak hari2 makin sedap la iina..bleh take turn masak pastu..hihihi :P

WanShila said...

beruntung nyer dapat laki pandai masak dan rajin masak. masak kuih lak tuh! den lak suka masak kalau ada org rajin makan.berbaloi2!

iina said...

Fatt

Mmg selalu take turn pun hehehe.. terutama bila buat sarapan pagi hehehe.. siap request lagik.. anytime jek.. tp klu lunch or dinner.. aku gak yg kena p dapur hehehe ;)

WanShila

Dia mmg akan rajin kalau nak masak benda yang dia nak makan.. kdg nak masakkan dia tak nak siap buat statement.. 'u masak kurg sikit' selamba dek jek hahaha.. den tak kisah de.. ok yo.. Yolah dio pun ada taste sendiri.. so tak kisah pun.. sobab lopeh tuh den lak complain.. hehehe

Mmg masak benda yg org suka makan mmg best.. nak2 lak bilo ado yg request.. bukan takat dio yo.. kekwn pun kek sini pun ramai yg pandai request gak hehehe ;)

kak Erna said...

iina..akak memang masak ketupat segera tu guna periuk nasi letrik je..senang..tak pernah akak rebus guna gas lagi..lambat masak..
kalau guna periuk letrik..setkan aje..3 jam..dah tentu..cantik..cuma kena tambha2 air lah..

iina said...

Kak Erna

Ari tuh sebab nasi impit tuh banyak.. saya kena guna dapur gas.. xmuat periuk nasi letrik tuh.. lg pun masa tuh nasi ada lagik dlm periuk tuh.. lebih kurg jek kak cam guna periuk letrik.. kena tgk2 jelah dan tambah air sama ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin