Tuesday, 25 August 2009

Sapaan


Sejak kembali melakukan rutin harian ke universiti pada hari Isnin yang lalu.. sudah banyak teguran dan sapaan yang aku terima tentang berpuasa. Sedikit sebanyak hati aku terusik juga kerana yang bertanya dan menegur itu semuanya di kalangan mereka yang bukan beragama islam.

Pagi tadi selesai waktu kerja.. aku ditegur lagi oleh seorang rakan sekerja berbangsa Scottish 'Vyonne' namanya.. Mulanya aku sangka dia mahu bertanya tentang soal kerja.. Rupanya pertanyaan dia turut membuatkan aku sedikit sayu kerana yang ditanya

"How you getting on with Ramadhan? Everything is okay?"

Lantas aku jawab dengan senyuman dan kata-kata terima kasih.. sudah tentu sahaja jawapan aku ok sahaja.. semuanya berjalan dengan baik.. Namun sedikit sebanyak pertanyaan dari mereka itu turut memperlihatkan keramahan dan ambil peduli mereka yang cukup tinggi. Dia orang ke empat yang bertanya soalan yang sama kepadaku.

Dia bertanya lagi
"You don't eat at all aye? Is it the whole day?"

Sudah aku jangkakan soalan-soalan ini.. Pada mereka pastinya berpuasa tanpa makan dan minum itu sesuatu yang menarik dan janggal. Seperti mana jawapanku pada Camela pada minggu lepas. Aku jelaskan yang aku bukanlah tak makan langsung hanya sarapan diambil pada awal pagi dan makan malam pula pada lewat petangnya.

Kadangkala keprihatinan begini sedikit sebanyak membuatkan aku terasa diterima dikalangan mereka. Teguran dan sapaan begini selalu sahaja menjadi sebutan kami sehari-hari.. setiap hari juga ucapan 'Good Morning Lina' sentiasa menjadi sebutan di bibir mereka.. dan juga di bibir aku sendiri.. Kadangkala.. sapaan 'Hiya' juga sudah mencukupi.. Itu belum lagi bila waktu untuk pulang.. sapaan 'Goodbye, Cheerio, See ya tomorrow atau 'Have a nice weekend' sentiasa menjadi sapaan kami setiap minggu.

Pernah juga terlintas di kepala aku ini.. berapa kerat agaknya sapaan begini kedengaran di kalangan kita di tempat kerja agaknya.. Jarang sekali rasanya ketika aku bekerja dulu.. Kalau ada pun terhad pada mereka yang benar-benar rapat sahaja. Di sini sapaan begini sudah menjadi perkara biasa.. Kadangkala juga bila aku sampai ke CIS, kadangkala makcik 'cleaner' yang kebetulan sedang membersihkan bangunan Livingstone Tower itu juga aku tegur dengan sapaan biasa. Kadangkala dia yang mulakan dulu, kadangkala aku dulu.. Kadangkala bila berselisih dengan mereka yang tidak aku kenali pun.. teguran yang sama juga aku buat.. walaupun hanya sekadar berkata 'Good Morning' atau 'Hiya' sudah cukup untuk membuatkan kami saling tersenyum..

Walaupun nampak seolah perkara kecil.. tapi sapaan yang mesra, ramah tamah dan senyuman seseorang itu kadangkala mampu membuatkan hati terasa gembira dan riang pada hari tersebut. Seperti mana sapaan Vyonne pagi tadi.. Sudah cukup untuk membuatkan aku tersenyum seketika.

Entah mengapa aku seolah tertanya-tanya mengapa tidak ada sapaan seperti biasa yang aku terima dari seseorang itu.. walaupun hanya ucapan 'Salam Ramadhan'. Terlupakah?

9 comments:

ku tak sempurna said...

hiya!!!

ko pun tak pernah sapa aku.. kaaaann..

hihihi


.
.

ku tak sempurna said...

salam ramadhan....

errr.. aku ke 'seseorang' itu??
mana ada aku lupa... mana boleh lupakan ko yg nak blanja aku makan aiskrim asamboi... dan nak bagi aku kek pisang :D

KAKTINY said...

iina.. salam.. hai... hello... weh.. hahahhaha....

aku dh ucap kan kan kan... hihihihihi....

kak wos said...

assalamualaikom kak ina!!
hiya! yahuuu!!!! *berjangkit kaktiny poyo kehkehkeh*
amacam posa kak?
baper jam akak berposa kat sana yer kak?
ari nih akak soping juadah berbuka kat pasar ramadhan mana kak?
*soklan menghiris jiwa.. muehehe*

lupekanje said...

wosss....ko tabaek tawww...bebulan poser ni...ngiris ati owang yg di kejauwohan...

salam iina..
acik kah seseorang itu??? ntahla...acik da luper biler last acik masuk sini...rsa mcam masuk hri2....nta ekk..

bulan poser ni sgt sibuk...
tpi arini acik gumbira...sbb acik coti...buley ngadap pc seharian...(ye lar tuh..) sambey nunggu panggilan nyonya ejen insurans keter itu mengatakn segalanya siap..maka barulah acik akan kua ...insuran sude mati ari ni....innalillahhhh buat duitku juaa...uwaaaaaaaaaa

julietchun said...

"Selamat pagi, salam ramadan,mintak maaf la buat ko tertunggu2,hehehe.

semuanya ok di sana? jaga diri,hiasi peribadi :D

kakpah said...

diorang ni agak e kosian tengok kau tak makan sohari suntuk. Dio ingat kau mosti dah kobulur keh..keh..
Tapi tak kurang jugak yang kagum dongan orang yang tak makan tak minum ni. Akak raso kengkawan kau mesti respek kek kau lah ina.

faqir said...

sapaan tu mcm lupaan kenakan siapakan etc....ke keskeeskeess

iina said...

KTS

aku sapa ko selalu ler.. cis ko nie.. ko bkn tergolong dalam seseorg yang aku maksudkan.. walaupun aku tahu ko memanglah seseorang itu wakakakah.. yelah tggu aku balik mesia ler.. idak aku scan htr gmbr jek leh?

Tiny

Hehehe dah dah dah.. ko ngan aku kamcing beb hehehe.. mana leh x sapa2 nie.. leh kita p supper nanti time aku balik mesia ;)

Wos

ko memang menguris hati akak ko nie.. sengaja ko tetanya soklan sembilu bisa tuh ekk.. siap ler ko wos.. sok aku balik ada juga ko kena bwk aku ronda2 itu pasar ramadhan wakakakah.. tahun ini pasar ramadhan akak pergi pasar ramadhan dapur sendiri.. sendiri teringin sendiri buat.. hahaha.. sendiri mau makan.. sendiri masak ler.. tetanya lak

Acik

mmg dak wos itu sukahati melihat diriku nagis.. wakakah..
bukan ler acik.. acik bukanlah seseorg yang den maksudkan.. harap bersabar cik.. semoga itu nyonya sudah settle itu insuran keta.. nyawa keta tuh cik.. takdo dio.. takleh jln ler cik.. mau kono byr kompaun laei.. alah cik nak buek camna tiap tahun keto mmg adalah innallilah dio cik... duit rayo utk den xdo ko cik??

Juliet

Salam ramadhan.. selamat pose.. buka dan sahur..jgn monteng walaupun ku tahu ko akan ponteng jua.. wakakakah.. peace no war hehehe

Kak Pah

mmglah kak dio ingat den nie xlarat ko.. nak pengsan ko.. nak minum ko.. alah time xposo pun den xdo gak minum2 ko makan ko kek situ.. walaupun boleh.. maleh.. kdg2 diorg offer gak.. tapi den maleh ler sambil kojo lepak2 minum lak.. baik den buek kojo cecepat.. leh balik poei belajar lak.. mmglah kak diorg pelik sobab tgk kito steady yo.. hehehe

Faqir

ko lupa siapa nie? kenakan siapa? apa mendenya keskeeskeess?? ko ada kes ngan sapa nie?? lain nar akak tgk ko nie.. sihat?? xdomam? xselemo? xmeraban? wakakah

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin