Sunday, 28 March 2010

Siput Buluh dan Sejam Awal

Hari ini bermulalah 'British Summer Time' bermakna waktu hari ini dicepatkan 1 jam daripada waktu biasa. Sejak malam tadi lagi aku sudah mula mempercepatkan masa.. Takut terlupa pula keesokan hari. lebih parah lagi jika terlupa pada hari isnin.. Sangka masih pukul 8 pagi tapi sebenarnya sudah pukul 9 pagi..

Hujung minggu adalah aktiviti biasa untuk berehat di rumah.. Urusan mengemas rumah bermula sejak semalam.. terutama dapur yang perlu dikosongkan dan dikemas untuk urusan baik-pulih siling yang berlubang akibat kebocoran pada awal bulan Januari yang lalu.. Hampir 3 bulan rasanya menunggu baik-pulih ini.. Selama itu jugalah makan minum semuanya di ruang tamu..

Beberapa minggu yang lalu juga pakwe membeli siput buluh ini.. atau dikenali sebagai pepahat atau ambal.. Seumur hidup aku tidak pernah makan siput ini.. Sepanjang di Malaysia pun aku tak pernah makan.. Tak sangka juga ketika berada di UK, aku berpeluang untuk merasa siput buluh ini..


Ketika gambar ini diambil, siput ini masih hidup dan sedang memancut-mancutkan air sejuk.. hehehe ;)
Nak ambil gambar pun terjerit-jerit sat..


Kali pertama memasaknya.. siput ini masih hidup lagi.. Sesungutnya masih bergerak-gerak ke sana sini.. Hehehehe.. Aku bila memasak sesuatu yang masih hidup yang bergerak dengan aktif selalunya aku mesti tak lalu nak makan sangat.. Bukan apa masa makan tuh aku masih terbayang-bayang lagi..


Siput Buluh masak sweet-sour

Setelah hampir 2 minggu masih ada seikat lagi siput buluh itu disimpan di dalam peti ais..
So apa lagi operasi mengosongkan peti ais..
Hari ini aku masak rendang siput buluh..

Jom Makan ;)

14 comments:

Lady of Leisure said...

wah kat sana pun ada siput ni ye hehehe.. sedap lady suka siput ni... first time makan tahun lepas... dorang buat masak pedas, mmg yummy...

kakpah said...

ina, tokak kakpah tak lalu makan bondo2 cam ni. Nak buek camno..
siput sodut tu pun kakpah tak makan. Apo lagilah yang macam buluh ni. haih....

iina said...

Lady

Ada jual.. kat sini seafood not bad.. tapi hargalah mahal sikit.. tp klu pergi fish market tuh kira cam pasar borong tuh.. leh dpt murah2 jek ;)

Kak Pah

Siput sedut memang fav den..tapi dengan syarat bukan den yg nyiang siput tuh.. kalau tidak confirm den xlalu makan sebab terbyg2 siput tuh bergerak2.. nak2 pulak bila kena potong ekor dia.. tgk lak cecair hijau hitam kuwa.. terus den tak lalu makan.. hehehe.. susahlah kak, den nie klu bab2 visual nie hiper sikit ahaks ;)

Ku Tak Sempurna said...

klu kat sini rasanya nama dia pepahat kan

.
.


sama ke?? :D

iina said...

KTS

Sama ler tuh ;)

faqir said...

tiba2 teringat plak aku satu episod BERSAMAMU TV3 2 3 tahun lepas...masa tu Rosyam Nor artis undangan..kt mana ntah..satu family makan nasik berlaukkan siput babi...krn kemiskinan..mak aku menangis...aku menitis jgak air mata tgk...Ya Allah..segala puji bagi engkau Ya Allah..Tuhan sekalian alam..

KAKTINY said...

bestnyer pepahat tuh.. sedap tuh.. naaaakkkkk!!!....

arapink said...

salam Kak Iina...
lama x jumpa
ara ingatkan lemang td bila tgk pic ni kecik...rupanya sipot...muehehehe

Mak Su said...

saya x pandai mkn siput... hehehe

naper time adjust? winter ker summer ker?

iina said...

Faqir

Uihh sedihnya dik dgr cite tuh.. akak pun xleh byg ler klu tgk org mkn siput babi sebab miskin..

Tiny

Kalau ko ada memang aku bg ko mkn sebab aku makan jek hahaha.. maybe sebab aku xbiasa kot.. pakwe aku yg habiskan semua ;)

Ara

Hehehehe manalah sesat lemang.. ahah siput buluh.. rasa dia oklah.. tp akak xbiasa mkn hehehe ;)

aNIe said...

iina...tak kat sini pun dulu akak beli siput ni tak hidup lagik...yang hidupnya memang manis...rebus dengan halia & bawang putih je pun dah sedap...

Dulu masa memula akak masak...akak tutup dengan tudung periuk dan tinggalkan sikit lubang untuk lihat dah masak ke idak...memang tak suka tengok siput tu dimasak ketika masih lagi hidup...memula takmo makan...tapi baunya yang mengecurkan airliur menghilangkan rasa tak lalu makan tu...hahaha

Mashi said...

Ina...sedapnya nampak... kami kat sini ada mussel, paua dan oyster aje. Crayfish pun banyak..tapi kalau fresh, susah le nak dapat. Harga..emm...tak leh nak cakap le..

Alahai..sedapnya nampak siput buluh hang... dah tertelan air liuq ni... sedapnya...

Na.. bawa balik sikit kat aku nanti..

iina said...

Kak Anie

Rasanya memang kenyal manis2 gitu cuma saya ye visualisasi nie tinggi sikit hehehe.. terbyg2 tuh yg susah sikit.. kalau org lain masak maybe saya ok sikit kot makan jek.. tp bila sendiri masak hehehe lain lak.. maybe klu dah byk kali masak.. saya ok kot ;)

Mashi

Takkan aku nak bwk balik dr uk lak.. kita p carik jelah balik mesia sok.. kat mesia byk jek aku rasa terutama dekat2 ngan pantai berlumpur.. cuma harga xtau ler bape kan..

Best ahh NZ byk fresh mussel n seafood.. sini sama gak tapi harga ler.. siaplah hehehe.. tapi pilihan xsebyk ikan kat mesia.. ikan sini plg tidak pun aku makan salmon atau seabass jek.. salmon boleh kata setiap mggu ada stok.. aku xlarat asyik mkn ayam daging jek..

Aku kurg sikit mkn siput tuh.. tp aku takat utk masak kan aku ok jek ;)

iina said...

Maksu

Biasalah dah masuk summer time.. masa kenalah adjust sejam awal.. nnti masuk winter lak bln 10.. jam lambatkan sejam lak..

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin