Friday 19 March 2010

Chatting dulu-dulu


Hari ini aku sempat bersembang dengan sahabat lama di FB.. Kami sama kamsis B di UKM dulu.. bilik pun dekat-dekat aje.. Ketika zaman chating sedang terhangat di dunia.. aku kenalkan dia dengan dunia chat nie.. zaman tuh memang ramai kawan-kawan aku yang gila chatting.. IRC zaman tuh masih skrin hitam putih kelabu jek.. menaip semua kena taip skrip.. bukan seperti sekarang yang berskrin warna warni.. guna pulak pc sun yang amatlah lembabnya.. hahaha.. nak buka internet jek 30 minit tunggu 1 muka surat.. itu belum lagik zaman nak compile dan run program.. bercinta.. masa itu zaman internet baru nak bermula.. sepanjang 3 thn aku di UKM.. kami tamat pengajian dengan perkembangan dunia IT yang cukup pesat.. ramai rakan-rakan aku mendapat kerja di organisasi kerajaan.. malah ada yang sudah ada kerja sebelum graduasi lagi..

Dengan dia juga, aku tinggal menyewa bersama di Fasa dua di bandar baru bangi.. Banyaklah kenangan kami semasa duduk menyewa bersama dulu.. Dia bertemu jodoh dengan suaminya juga melalui chatting.. Episod percintaan mereka nie pun aku jadi saksi gak..

Seorang lagi sahabat yang sama serumah juga kini rakan sekerja aku di Malaysia.. Dia juga chatting.. malah bertemu jodoh dengan sang suami juga melalui chatting juga... Cuma kesinambungan kisah cinta mereka tak sempat nak ikuti sebab aku berpindah ke cawangan utama di Shah Alam selepas setahun aku bekerja di cawangan Kajang.. Dia nie pula beremail-email hampir setiap lewat malam.. Aku rasa setiap pukul 3 atau 4 pagi dia akan bangun tidur untuk membalas email.. Kenapa aku tahu?? sebab aku tidur kat ruang tamu tuh.. Tiap kali dia buka lampu nak balas email.. mesti aku terbangun.. celik mata jek.. dah tau tak lain dan tak bukan mesti dia hehehehe.. Dia kini berada di New Zealand sambung belajar sama seperti aku gak...

Entah berapa ramai kawan aku yang berkawin dengan pasangan masing-masing setelah berkenalan melalui chatting.. Ada seorang rakan aku yang memang hantu chatting... pernah satu malam tuh.. pc yang selalu digunakan untuk chatting rosak.. Melilau dan mengelisah tak usah kata.. Sanggup cari kawan untuk tolong betulkan pc tuh.. tapi dah tengah malam kan.. siapalah nak tolong betulkan.. terpaksalah tunggu beberapa hari.. itu belum lagik kes bila server down.. makmal komputer tak boleh guna.. masa nie semua kawan-kawan yang hantu chatting tension habis.. hehehehe.. Tak termasuk aku tau hahahaha.. aku rasa aku berchatting tuh aku lebih ramai rakan.. kebanyakan adalah pelajar-pelajar jurusan sains komputer di universiti-universiti tempatan.. ada sesetengahnya pula pegawai sistem maklumat.. atau pun technician komputer kat universiti tuh.. ada dari usm.. utm.. uitm.. uia.. uum.. ukm pun ada beberapa orang juga yang aku kenal.. hahaha sampai jadi adik.. kakak angkat pun ada.. itu termasuklah juga beberapa rakan-rakan jurusan yang sama dari luar negara.. kebanyakan yang aku kenal dari universiti di USA.. yelah zaman tuh.. kebanyakan pelajar jurusan sains komputer yang lebih aktif berchatting skrin hitam putih tuh.. siap ada buat skrip nak ban orang.. bom org lah.. side kick.. dan macam-macam lagik..

Daripada chatting tuh jugalah kami jadi rapat.. pernah berapa kali juga kami gathering.. channel yang cukup glemer masa tuh channel 'kampung' tapi aku dah lupa server mana yang kami gunakan.. gathering nie memang terkenal.. yang paling hebat semasa kami buat gathering di Port Dickson dulu.. kiranya antara yang terbesar yang kami pernah buat.. siap buat camping lagik.. bbq.. sukaneka dan macam-macam lagik.. aku ke sana dengan sahabat baik aku di Itm Shah Alam.. Masih ku ingat lagik kereta kancil dia yang jadi pengangkutan utama kami.. Selain itu juga kami sempat bergathering juga di 'Sogo' KL.. makan tengahari bersama.. ramai juga yang datang masa tuh.. Malah juga pernah gathering di Kajang untuk makan sate Kajang.. itu antara gathering yang terakhir yang aku sempat pergi.. selepas graduasi.. masing-masing dah mula sibuk dengan hidup masing-masing.. rasanya ramai yang kami dah 'lost-contact' tapi kawan-kawan yang pernah aku chatting itu.. dah jadi pensyarah di Uitm Shah Alam.. pernah aku jumpa beberapa kali bila melawat sahabat baik aku di sana..

Zaman chatting sekarang sudah tidak sama dengan dulu.. chatting zaman aku dulu majoritinya dimanipulasi oleh golongan pelajar-pelajar jurusan sains komputer di universiti tempatan atau luar negara.. dan juga mereka yang bekerja dalam bidang berkenaan.. Sekarang nie chatting.. budak sekolah pun dah pandai chatting..

Dulu chatting lebih berbentuk untuk mencari kawan.. kenalan.. Menaip pun masih ada bahasa dan sopan santun.. Zaman nie chatting dah banyak berubah.. antara yang sering aku temui bila masuk chat room sekali sekala.. lebih banyak menjurus pada isu-isu 'seks' semata.. Kadang-kadang bercakap pun terus terang dengan tujuan itu tanpa segan-segan lagi..

Benarlah kata sahabat aku.. Zaman dah berubah.. manusia dah gunakan teknologi untuk berkomunikasi secara meluas.. kita nak berbual apa sahaja.. senang dan mudah.. on komputer.. klik sana sini.. dah boleh menaip apa sahaja yang nak.. nak cari jodoh.. nak suka-suka.. nak seronok-seronok.. semua boleh diperolehi dengan semudahnya..

Malah nak chatting sekarang pun dah mudah.. boleh dengar suara.. Boleh lihat wajah masing-masing.. Takde lagik skrin hitam putih yang penuh dengan skrip yang perlu dihafal satu demi satu..

Nak hantar surat pun senang.. boleh ditulis dalam email dan sampai kepada mereka dalam beberapa saat.. Bukan seperti dulu yang menulis surat hingga berkajang-kajang kertas warna biru tuh.. siap tulis depan belakang lagik.. itu belum kes letak bedak wangi atas kertas tuh hehehehe.. orang yang balas tuh pun kena tulis panjang-panjang gak.. agak-agak tulis sehelai.. 1 muka jek.. alahai.. sedihnya hehehehe..

Zaman nie takde lagi menulis surat begini.. kad-kad raya pun semua boleh dihantar secara online.. takde lagi zaman pos kad raya banyak-banyak.. siap gantung kat dinding rumah setiap kali raya untuk tunjuk berapa banyak kad raya yang diterima.. hehehe.. ada yang siap gantung pada ranting pokok yang diletakkan di pasu bunga di ruang tamu.. ini aku lihat di rumah arwah nenek di kampung.. buat lubang kecil pada kad raya tuh.. isi dengan benang dan ikat kat ranting tuh..

Zaman dah berubah.. seiring dengan teknologi.. ditambah dengan adanya iphone.. skype.. facebook.. twitter.. kini kita dapat menghubungi sahabat-sahabat lama juga dengan mudah.. malah sekarang jika kita nak menulis di buku pun tulisan tangan pun dah jadi caca-merba.. dek selalu menaip di komputer berbanding menulis di buku..


Aku temui ramai rakan baik daripada dunia chatting dan blog..
Mudahkan nak cari kawan..
Nak dapat lawan pun mudah juga kan..


14 comments:

Lady of Leisure said...

hehe.. saya dulu join irc juga.. zaman sekolah hehe.. tapi zaman saya dah ada colour2 dah ekeke...
tapi agree la, dulu bahasa sopan santun, sekarang ni baru cakap 'hai' jer dah ditanya soklan seperti 'u open minded tak?'...
kemudian depa mula merepek...

ibundo said...

chatting ni ada bahaya gak. esp yang gilo chatting tu orang yang dah ado anak bini. banyak dah bini yang morano sobab laki kawin mo orang yang dio ajak chatting tu..

asal tak salah guno apo salah e cari kawan.

kito kawan kan? hehe..

iina said...

Lady

Memang skrg nie chatting dah lain.. rasanya lebih ramai yang masuk chat utk suka-suka.. dan juga ada yang ambil kesempatan.. oklah tuh kalau tanya open minded dak.. pernah dpt lagik teruk hahaha ;)

Kak Pah

Yo kak.. kito kwn.. best fren kan.. Chatting memang kena hati-hati.. kdg kita tak leh percaya 100%

aNIe said...

iina...dulu akak pun hantu chatting...cik abang kerja KL...akak jadi burung hantu memalam...tapi akak masuk chat room yang main kuiz...tahan tunggu sampat 2-3 pagi main kuiz...giler betul

iina said...

Kak Anie..

Hehehe.. rasanya masih ada lagik channel kat irc yg buat2 kuiz tuh.. ada sekali dulu saya masuk siap ada lagu2.. siap ada org tujukan lagu utk saya.. tapi chatting dulu2 saya kenal hampir kebykan org dlm channel tuh sebab pernah jumpa life and pernah lepak2 sekali.. nowadays.. susah dah nak jumpa yg camtu... mungkin ada kot.. tapi rasanya saya dah retired benda2 camtu hehehe ;)

Cikgooden said...

zaman IRC..mmg best....hahahahaha...

iina said...

Cikgooden

Kenangan silam yang terhangat hehehe ;)

Lee said...

Hello Iina, I guess having computers now making the World smaller....and we can see, talk with loved ones wherever they are, as well making new friends too.
You keep well and have a nice day, Lee.

iina said...

Uncle Lee

yeah internet make the information easy to access anywhere anytime.. finding love.. finding friends.. whatever we want.. buy things.. sometimes cheaper on internet than buy at the shop.. You too have a nice day ;)

zura aini said...

syukur zaman bercintan cintun dulu, email pun takde lagi, pc pun berapa ketul je kat hostel di "U", kalau tidak, parah.

zaman skrg ni, satu rumah ada 4 , 5 pc, laptop.

iina said...

Yelah dulu zaman bergayut kat public phone.. zaman htr surat berkajang2.. skrg nie klu takde computer takleh hidup rasanya hehehe ;)

Ibu Isteri dan Insan biasa said...

Amboi hang ni Na...direct kat aku ngan Melah ye..hehe.. Masa tu aku guna ICQ, takde le IRC. Bukan chatting le Na, tapi islamic forum. Chewah.. Hubby aku masa tu tak suka chatting, maklum typingnya slow sangat.. tak selaju kita ni.. Sebab tu le ber email 3/4 kali sehari. Hehe.. teringat umah sewa kita kat BBB dulu.. Siap ada queue lagi nak guna home pc masa tu.. hehe...

Ah, rindu le zaman tu. Dulu, hubby aku siap wat flash animation untuk every single occasion. Sekarang ni, liat betul bila aku soh wat flash movie untk projek aku.. isk..

Apa2pun, betul mcm hagn cakap, zaman dulu bila masuk IRC atau any chatting channel, kita akan jumpa real fren, tak mcm budak2 sekarang. Siap kita ada gathering mcm hang cakap.. Orang sekarang tak appreciate teknologi mcm kita dulu..

Mak Su said...

heh heh heh... memang berbeza sungguh2. zaman maksu becinta dulu gitu ler, surat, stem, posmen, kertas kajang pelbagai warna dan corak :)

iina said...

Mashi

Hehehe sebab aku sembang dengan melah ler aku teringat nie.. hahaha.. cintan-cintun zaman chatting.. takleh lupa ler.. rasa cam baru semalam jek kita sesama duk umah sewa tuh kan.. byk sungguh kenangan silam.. Nostalgia sungguh rumah kat fasa 2 tuh kan.. mcm2 kita lalui.. ingat balik kelakar pun ada..

Chatting skrg nie dah open to public unlimited.. tak macam dulu.. Kalau chat pun takat kawan2 yg dah kenal lama jek.. yg baru2 nie kdg2 kena tgk juga kan

Mak Su

Saya lalui gak zaman pos2 surat tuh dan tulis berkajang2.. bila masuk bidang IT saya dah advance sikit hehehe takde dah surat2 tuh semua htr email.. teringat lagik masa saya mula2 buka akaun dengan yahoo mail tahun 97.. 1st masa yahoo baru dikenalkan.. skrg nie dah bape tahun kan.. teknologi berubah pesat dah ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin