Tuesday 2 March 2010

Semalam dan hari ini yang indah

Cuaca.. Sejak semalam suhu masih dalam lingkungan di bawah takat beku.. lebih kurang -5 darjah celcius anggarannya.. Namun di sebalik dingin beku itu, matahari memancarkan cahaya mentari seindahnya.. Lama tidak dirasai kepanasan mentari yang menerangi alam sebegitu indah seperti semalam dan hari ini.. Hati mula melonjak gembira.. seronok.. teruja.. tenang seketika.. Lama rasanya diri diselubungi cuaca kelam kelabu dan mendung.. ditambah pula dengan kedinginan yang serasa merentap tulang sendi..

Kedinginan masih terasa.. tetapi berdiri di tengah panasnya mentari.. kedinginan terasa ditolak ketepi buat seketika.. menikmati cahaya mentari yang cukup indah mampu menangkis rasa-rasa dingin.. Apatah lagi tidak ada rintik-rintik hujan atau salji yang turun seperti minggu yang lalu.. Jalanan kering dan berdebu.. Panas mentari menyuluh laluan pejalan kaki sekitar bandar Glasgow..

Mengintai di sebalik tingkap.. terangnya cahaya mentari boleh dilihat di segenap bandar ini.. kelihatan bukit bukau dan gunung ganang yang masih tersisa salji putih nun jauh di sana.. Tapi kepanasan dingin yang terasa sebalik tingkap kaca yang dibuka sedikit membangkit pelbagai rasa.. Rasa mahu terbang pulang pun ada.. tapi seperti biasa.. perjuangan masih ada tersisa untuk diselesaikan..

Mengadap skrin komputer setiap hari sambil menyelesaikan beberapa urusan pelajaran kadangkala mengundang rasa bosan.. mulalah mata dan fikiran mencari ilham untuk menghilangkan kebosanan.. Perut juga mula berkeroncong bila masuk tengahari.. Tangan juga mula mencapai baki makanan yang ada di atas meja.. di dalam laci.. Seperti 3 tahun yang lalu.. roti sudah menjadi makanan rugi untuk makan tengahari.. Jarang sekali nampak kelibat nasi atau lauk-pauk seangkatan dengannya.. Sekali sekala bila ada ajakan keluar dari teman-teman rapat untuk 'lunch date' beramai-ramai barulah dapat merasa menu buffet dengan nasi basmati di restoran india kegemaran kami. Itupun kini ajakan untuk 'lunch date' juga agak terhad dek kesibukan masing-masing yang sudah di penghujung pengajian..

Bila merasakan kepanasan begini.. Aku benar-benar kerinduan pada yang ditinggalkan di tanahair.. Banyak perkara dan benda menjadi ingatan semula waktu ini..


Wherever you go,
No matter what the weather,
Always bring your own sunshine.
Anthony J. D'Angelo

Pagi tadi kepala terbayangkan char kue tiaw..
Nampak sangat aku dah bosan asyik makan roti baguette jek...


11 comments:

ibundo said...

smalam akak makan charkuetiau. Sodap na. paneh borasap. makan bersiut2.. dongan udang melengkar..

haha.. sajo jo nak nyakat kau.

Kaktiny said...

"always bring your own sunshine"..

hmmm.. I'm the sun shine myself..

So, I bring myself wherever I go... buleh??.. hihihi..
(pergh.. best tak ayat aku??.. ayat berlagaks nak mampos.. kehkehkeh..)

DUN Behrang 2020 said...

Char kue tiaw mmg sodap makan waktu ado matahari atau waktu malam...

julietchun said...

charkuetiaw ngan teh tarik..pehhhh, menjilat bibir,ehehheeh. bila dah balik sini nanti ko rindu pulak kat salji ngan roti glasgow.

iina said...

Kak pah

Ohhh tidak kak.. tidak.. mengapa diseksa jiwa ragaku hehehehe.. saje lah tuh kan kak.. buek den terliur yo

Tiny

Wakakakah.. It's ok you bring your own sunshine.. as long as it tiny sunshine hehehe.. belasah jelah.. mana2 pun ok jek.. sendiri perasan itu yg world pe hehehe

Dun

Makan waktu minum petang lagik nikmat.. Alahai.. nak masak petang nie malas ler pulak.. balik nak mkn nasi jek

Juliet

Itu sememangnya.. aku rasa balik esok aku mesti miss roti baguette yg ari2 aku mkn selama 3 thn nie hehehe.. lepas tuh aku lak boring asyik makan nasi lemak jek.. ;)

KTS said...

malam ni ada pasar malam...

ko nak kirim apa?? nanti aku tolong belikan... errr... pastu aku tolong makankan eh....

.
.

hihihi

iina said...

KTS

Takpe aku xnak kirim apa2.. ko mkn ler sorg2 ahaks ;)

Lee said...

Hello Iina, beautiful pic. Like the saying, 'On a clear day you can see forever'.
You must have taken this from a very high building?
Have a nice day, stay young, best regards, Lee.

arapink said...

kak iina...
kat sini hangat sangat skrg...

gO mi NaM said...

wow..bestnye ada pengalaman kat oversea..tp bila dh selesai segala,pulanglah ke ganggang sbb malaysia lagi best kan..seorg senior engineer berkata kpd kelas saya"ramai org tanye nape akhirnya balik ke m'sia walaupun gaji di luar sana sgt tinggi"..engineer tu jwb"bcoz of food,nasi lemak make me return to home"..

iina said...

Uncle Lee

Yeah it from my study desk at level 12 viewing part of the city.. yeah.. on clear day you can see anything hehehe.. on not so clear day.. you can see nothing ;) You too have a nice weekend yeah

Ara

Tulah akak dgr kwn2 ramai ngeluh mesia panas skrg.. terutama kwn2 yg baru balik lepas 3++thn duk sini.. memang rasa berpinar kejap ;)

gO mi NaM

Sememangnya tempat orang mana nak sama dengan tempat sendiri.. bab makan tuh boleh tolerate lagik.. teringin sangat boleh diusahakan masak.. walaupun taklah sedap cam kat mesia.. tapi lebih bagus sebab hasil tangan diri dan satu family leh makan tanpa kos yang tinggi.. tapi bab keluarga tuh yg selalu payah sikit terutama bila ada mak dan ayah yg dah tua..

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin