Tuesday, 5 January 2010

Manisan kering dari si gadis manis Kanako

Hari ini hari pertama pengajian untuk tahun 2010..

Selepas bercuti hampir 10 hari lamanya sejak 24 Disember.. Cuti ini menjadi peluang untuk merehatkan minda dan badan.. Rehat semampu boleh. Paling utama dapat bangun lewat sikit.. dari hari-hari biasa yang sudah terbiasa terjaga pukul 5 pagi.. Bila cuti, bangun pun boleh terlajak sesuka hati.. hehehe.. bukan selalu pun kan.. Kini rutin dulu berulang lagi..

Hari pertama ini juga menyaksikan salji turun lagi dengan lebatnya pada awal pagi.. Keluar rumah awal pagi tadi.. lautan salji ada dimana-mana.. Jalan raya masih putih bersih.. penuh salji di merata tempat.. Cuma yang tidak seronok kesejukan kini sudah lebih daripada tahap beku.. Semalam suhu jatuh hingga -7 darjah.. Hari ini aku rasa suhunya tidak banyak berubah..

Berjalan kaki menuju ke universiti kaki dah terlalu kebas beku.. seolah aliran darah tidak mengalir langsung.. di ketuk-ketuk kaki pada muka jalan serasa tidak ada kesan apa-apa.. deria rasa di kaki rasanya seolah hilang sementara.. Tak sabar untuk tiba ke universiti untuk membuka kasut dan meletakkan kaki berhampiran pemanas berangin yang ada di bawah meja..

Hari ini kami bertiga sebilik menerima sekotak manisan kering yang dibawa dari Jepun. Manisan ini pemberian rakan kami dari Jepun yang dibawa oleh abang-abangnya semasa cuti x'mas yang lalu.

Ia dikenali sebagai manisan 'Higashi' yang bermakna manisan kering.. Bercorak topeng muka penari-penari Jepun.. Serta berwarna.. melihat manisan ini membuatkan aku teringat kuih putu kacang kita.. Hampir ada kesamaan dari segi tektur manisan itu..


Higashi (Japanese: 干菓子 or 乾菓子, dry confectionery), is a type of wagashi, which is dry and contains very little moisture, and thus keeps relatively longer than other kinds of wagashi. This word can be said as the antonym of namagashi, and the definition can include rakugan, konpeito, senbei, arare, and so on (though usually senbei and other alikes are not sweet and thus the word kashi/wagashi is not so fitting).


Narrower definition of higashi is ones made generally with one or more kinds of sugar, particular sorts of flour, and some other additives, while there are some made solely of sugars.


The flour used in higashi is usually made of rice, which has many different varieties of its own. Flours made of other ingredients, like azuki, soybean or green pea and starches are often used too.


Those made with wasanbon, Japanese premium fine-grained sugar made with traditional method, are commonly regarded as finest ones.


The most common and well-known higashi is rakugan, but the definition of the word is somewhat vague and sometimes not suitable for a certain type of wagashi, so the word 'higashi' would be better in some cases.


Higashi are often served at Japanese tea ceremonies

Sumber Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Higashi_(food))

Rasa sayang pulak nak makan manisan ini.. Kalau buat frame pun lawa jek.. hehehe


Inilah manisan 'Higashi'
Yang dibeli dari Isetan Tokyo, Jepun.
Kami siap dapat beg kertas Isetan lagi
Thank you Kanako ;)

14 comments:

Lady of Leisure said...

alamak comelnya manisan jepun ni.. sayang nak makan... kalau simpan agak2 boleh tahan lama tak.. comel2 esp yg warna hijau tu hehe... sbb tengah tersengih..

iina said...

Lady

memang syg nak mkn pun ;) Tapi mlm krg mesti selamat masuk mulut hehehe ;)

aNIe said...

Comel je manisan tu...warna warni plak tu...

iina...kat sana tu sejuk mcam tu sekali?

lupekanje said...

nmpak cam plastersin jer ekkk...
kalu acik pun gaser nk frame kan jugak...hehehe..

DUN Behrang 2020 said...

Mmg le sayang...tapi lebih elok sayangkan anak tekak tu...kalo tak 'tak tahu' tahap kemanisan tu...

julietchun said...

agaknya kalo putu kacang kita dibuat rupa gini pastu dipek cantik buleh jadi rebutan pelancong kan.

KAKTINY said...

comelnya.. aku setuju gak ngan idea bernas julietchun tuh.. putu kacang buat design camni.. sure malatop wa tell u..

sure pelancong buat cenderamata utk bagi kat member2 (mcm org selalu pegi australia bagi coklat nougats tuh..) kan kan kan..

iina said...

Kak Anie

Memang colorful.. tp bila tgk dlm web.. manisan nie ada gak bentuk bunga lagik lawa2 design dia.. Memang sejuk giler skrg nie kak.. -ve darjah.. kdg rasa malas nak jln p mana2 sejuk xleh tahan

Acik

Hehehe ada rupa plastesin ke?/ tapi tektur kuih nie mmg cam putu kcg cuma tepung dia nmpk cam halus sikit.. klu putu kdg tuh nmpk cam kasar2 jek.. den blum nak mkn lgik.. mlm krg bakal serang kuih nie

Dun

Bakal diserang hendap oleh mereka yg ada di rumah ;)

Juliet

Memang bernas idea ko.. aku rasa kalau buat mmg busines meletup punya

Tiny

Hahaha aku setuju sgt.. sebab klu baca dia ye sinopsis pun higashi nie dibuat dr tepung kekacang gak.. aku rasa kita ye kuih nie ada pengaruh dr jepun kot masa jepun dtg jajah negara kita dulu kot.. tapi klu btul2 komersialkan.. buat design lawa2.. bkn takat kuih tuh jek.. tp kotak sekali cam yg aku dpt tuh.. aku rasa leh buat hantaran kwin sekali.. apa gik.. idea bernas nie

faqir said...

ok kak..cpat bukak biznes kt Glasgow...untung woo..mokcik kayooooo

Uncle Lee said...

Hello Iina, nice Japanese cakes. But I have never eaten sushi, not keen on Japanese food, but I do drink Japanese green tea.

Love your header pic of the snow.
You keep warm and have a great week, Lee.

IRIS said...

Salam sis,

Saya tengok pun macam comel aje nak makan manisan tu...

diperbuat daripada apa sis? macam menarik lah

iina said...

Faqir

Tggu akak ko nie abis study dulu baru leh fikir benda lain ;)

Uncle Lee

Thanks ;) Sushi is my fav.. but I never made it since in the house I'm the only one that eat sushi ;)
You too uncle lee.. I believe it cold as well in ontario.. Take care ;)

Isis

Sis.. mmg rasa lain mcm jek bila nak gigit.. teringat biskut tedy bear coklat kat mesia tuh hehehe.. dedulu nk gigit pun syg ;) Kata kwn akak buat dr sejenis gula.. rasa dia mmg manis lah.. tapi ada juga higashi yg dia campur dengan tepung kekacang.. cam putu kacang kita kat mesia tuh.. ;)

Mak Su said...

comelnyer manisan ghopa cenggitu :)

iina said...

Maksu

Mmg comel.. rasanya dia pun manis jek ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin