Thursday 12 November 2009

Jangan percaya!!


Di suatu petang yang hampir gelap.. Jumaat minggu lepas.

"Haslina.. you know.." pembuka kata kawan sebilik aku.. Si Suthanya

Lalu aku jawab dengan selambanya "Yeah.. 2 pound!!" sambil menadah tanganku meminta duit. Dia terus tergelak besar bila dengan aku berkata begitu..

Lantas aku sambung dengan kata-kata yang lebih serius "Yes.. you want me to know about what??"

Dia mengeluh perlahan.. Dia sambung kata-katanya..

"You know.. (kata hati aku; yeler aku nak tahu ler nie).. when I go back to Thailand.. I will tell my friends or my junior or my students, only trust people from Thailand or Malaysia or Japan but don't trust people in UK"

Wahh.. aku terkejut.. topik hangat nie.. satu kenyataan yang kedengarannya agak keras. Ini mesti ada pe-pe nie.. kata hati aku..

Aku dah mula pelik.. dan dia mula bercerita mengapa dia punya perasaan sebegitu dengan mereka di sini.

Kesnya begini:

Memandangkan kami ini pelajar Sains Komputer sudah tentu sahaja kami banyak membuat kajian dan tugasan yang berkaitan dengan koding, pengaturcaraan dan pembangunan sama ada sistem atau laman web. Rakan aku ini kajiannya berkaitan dengan pembangunan semula sebuah laman web perpustakaan digital era victoria. Dia dikehendaki untuk mengubahsuai rekabentuk, fitur, antaramuka laman web berkenaan. Sebenarnya laman web asal perpustakaan itu telah dibina beberapa tahun yang lalu di bawah satu kumpulan kajian di jabatan tempat pengajian aku. Namun projek ini telah lama selesai dan rakan aku telah ditugaskan untuk mengubahsuai rekabentuk dan antaramukanya serta menjalankan soal selidik pengguna berkaitan laman web berkenaan. Rakan aku nie lebih awal telah mendapat kebenaran dari ketua projek berkenaan untuk menggunakan data-data yang terdapat di laman berkenaan.

Beberapa minggu yang lalu.. Laman web asal itu telah berhenti beroperasi kerana masalah yang tidak diketahui. Semua koding dan data laman web berkenaan hilang dan tidak dapat dipulih semula. Walaupun projek ini telah tamat kajiannya.. Laman web itu masih beroperasi seperti biasa bagi membolehkan pengguna membuat capaian ke laman itu untuk mendapatkan bahan yang dikehendaki. Oleh kerana laman web itu terhenti operasinya secara tiba-tiba tanpa sebab yang diketahui, salah seorang daripada ahli kumpulan projek ini telah berjumpa dengan rakan aku untuk mendapatkan semula data-data yang telah disimpan olehnya. Sebagai manusia biasa sudah tentu rakan aku ini dengan sukarelanya memberikan data berkenaan.. memandangkan dia juga memperolehi data itu daripada laman web asal. Tetapi pada masa yang sama juga, individu itu juga telah meminta semua koding yang telah dibina bagi membolehkan laman web itu beroperasi buat sementara waktu. Pada masa yang sama individu ini bagi mewakili kumpulan projek berkenaan telah berjanji untuk memberikannya ruang storan data pada server dimana laman web asal itu diletakkan.

Oklah.. bagi koding dan data.. diorang janji nak bagi storan.. maksudnya boleh simpan data-data atau bahan-bahan berkaitan pembangunan laman web itu di situ. So kawan aku ini tanpa sebarang kecurigaan.. dia bagi semua koding berkenaan (termasuk yang sedang dia bina) serta data-data yang ada kepada mereka. Esoknya laman web itu beroperasi seperti biasa tapi menggunakan rekabentuk yang sedang dibina oleh rakan aku (tanpa sedikit pun pengubahsuaian.. kiranya ciplak terus ler nie). Masalahnya mereka hanya copy paste sahaja koding yang telah dibuat oleh rakan aku.. dan lebih malang.. ruangan storan yang dijanjikan lebih awal telah ditarik semula penggunaannya dan semua data-data serta bahan yang telah diletakkan diminta untuk dipindahkan atau dimusnahkan serta merta.

Dipendekkan cerita.. penat ahh nak terang panjang-panjang nie.. lenguh menaip tau.. Rakan aku ini begang gila.. sebab dia siang malam menyiapkan koding berkenaan untuk kajian dia.. tapi dengan sesenang hati jek mereka boleh mengambil koding berkenaan (walaupun diberi dengan kebenaran oleh kawan aku sebab ingatkan mereka sekadar nak buat ujian sahaja) dan menggunakannya terus sebagai rekabentuk laman web itu. Yang paling menyedihkan mereka sibuk mewar-warkan kejayaan mereka menghidupkan semula laman web itu sedangkan bukan mereka yang buat rekabentuknya.. ambil koding yang dah separa siap.. terus publish.. laman web pun on dengan rekabentuk baru. Mereka yang dapat nama.. tapi rakan aku pula tak dapat apa-apa.. dapat penat jelah sebab siang malam buat rekabentuk laman web itu untuk tujuan kajian dia.. tup-tup kena sabotaj untuk kepentingan individu yang ambil jalan mudah.

Lebih malang janji pun tinggal janji jek.. Siap dapat arahan untuk pindahkan semua data-data yang diletakkan oleh rakan aku di server mereka.. udahlah dapat koding... masa tak dapat merayu-rayu datang minta tolong.. dah tolong.. rupanya kena sabotaj pula.. Emmm... Kiranya cam kes kita yang buat keje.. orang lain yang dapat pujian dan orang lain juga dapat nama..

Komen aku.. ada 2 perkara yang aku highlight pada rakan aku bila insiden ini diceritakan pada aku..

1. Adakah insiden ini akan memberikan kesan yang besar pada kajian dia?

2. Bagaimana pula isu copyright data-data dan rekabentuk yang sedang digunakan oleh kawan aku itu?

Panjang lebar jugalah perbincangan aku dan dia petang itu tentang isu copyright dan impak maksima yang sedang dan bakal dihadapi oleh rakan aku..

Kesimpulan aku.. Perangai manusia begini ada dimana-mana jek.. tidak terhad di UK nie jek.. di Malaysia pun ada juga manusia begini juga.. yang suka ambil kesempatan atas kerajinan orang lain.. untuk kepentingan diri dia.. Banyaklah insiden-insiden dan contoh-contoh yang mungkin kita sendiri alami.. atau melihat kawan-kawan kita hadapi..

Aku perbetulkan kembali persepsi pemikiran kawan aku ini semula.. tak semua orang UK begitu.. sebab aku percaya ada gak orang Thailand yang begitu.. orang Malaysia yang begitu dan orang Jepun pun begitu.. Yelah rakan sebilik aku semuanya dari negara Asia.. Malaysia, Thailand & Jepun.

Bak kata orang dedulu.. Kalau mengajar anak murid.. biasanya cikgu tuh takkan bagi semua.. ada sebahagian yang dia akan simpan sikit untuk diri dia.. so memang ada kebenarannya.. sebab ada ilmu yang kita boleh bagi semua.. tapi ada juga yang perlu disimpan untuk sebaran di masa yang sesuai.. Bukan apa takut nanti bila anak murid lebih pandai dan mula pijak kepala guru.. guru tak mampu nak tepis dan elak sebab semua ilmu tuh dah dia bagi?? Boleh pakai ke pendapat nie ek??

Aku rasa bab-bab orang guna pakai kerja dan hasil tangan kita nie dah banyak.. rasanya sepanjang aku bekerja 10 tahun nie.. dah macam-macam pengalaman yang aku dapat tentang niat budi orang. Ada yang suka puji.. ada yang suka minta tolong.. ada yang kita tolong.. tup-tup dia yang kena puji sakan.. walhal kerja dia tuh.. 3/4 darinya adalah benda yang aku dah buat.. tapi dia ubahsuai sikit jek.. contoh dedulu masa kita buat tugasan untuk kerja kursus.. Bila kita bagi tugasan kita kat kawan kita untuk disalin.. pernah terjadi kes orang yang salin tugasan tuh dapat A tapi kawan yang disalin tugasan tuh dapat B. Sebabnya bila rakan itu tadi menyalin.. dia akan mengubahsuai tugasan itu dan menambah lagi mana yang dilihatnya kurang.. sebab itu dia dapat A.. Sepatutnya.. rakan yang menyalin itu bagilah feedback.. untuk sama-sama memperbaiki kekurangan.. ini tidak.. dah dapat yang lebih baik simpan diam-diam untuk kepentingan diri.. Tak adilkan.. dan salah kawan itu jugalah.. kenapa bagi pinjam kan kan..

Satu lagi bila kita kena buat persembahan dalam sesuatu kursus atau kelas.. Biasanya kita lihat kumpulan terakhir yang buat persembahan itu (kalau topiknya lebih kurang sama) biasanya akan mempunyai persembahan yang lebih mantap dan baik?? kenapa?? sebab mereka terlebih dahulu telah menganalisa hasil persembahan rakan-rakan yang lain dan bila tiba giliran mereka dalam membuat persembahan.. hasil analisa mereka itu akan digunapakai untuk menambah apa yang kurang dalam persembahan mereka. Perasan tak akan perkara ini?? Aku belajar tentang ini semasa sedang mengikuti kuliah di peringkat Master dulu.. bila pensyarah aku boleh komen setiap hasil persembahan pelajar-pelajar dalam kelas. Dia highlightkan isu ini kepada kami.. dan aku dapati ianya amatlah benar. Oleh itu bila aku melihat persembahan pelajar.. selalunya isu ini akan menjadi perhatian aku bagi memastikan markah atau point yang seimbang diperolehi oleh setiap kumpulan.

Oleh itu.. Kalau ada orang meminta sesuatu dari hasil kerja yang kita buat.. janganlah sekali-kali bagi semua.. bagilah separuh jek.. sebab kadang kita tak tahu apa niat dia..

Korang setuju tak dengan pendapat aku nie??

8 comments:

faqir said...

setuju cikgu

Kaktiny said...

macam nak setuju...
tapi kali ni macam tak nak setuju buleh???... (siap minta izin tuuh.. hahahhahhaaa..)

ilmu kan pemberian Allah.. kalau kita kedekut ilmu nanti Allah sempitkan pulak rezeki kita.. takut gak tuh..

Kalau kita dh bagi ilmu pd org, nanti Allah akan bagi lebih berlipat ganda ilmu dan rezeki lain pada kita..

dan kalau dgn ilmu yg kita beri itu, diambil, diciplak, digunapakai utk kepentingan peribadi dgn menidakkan kebenaran asal, itu namanya menganiaya.. org yang teraniaya lagiiiii lah Allah bagi berlipat ganda ganjaran pahala dan rezeki melimpah ruah..
(biar org buat kat kita.. jgn kita buat kat orang.. kan kan kan..)

sedangkan Allah pun tak lokek nak beri ilmu dan beri peluang pada kita utk mendapatkan ilmu.. kenapa kita nak lokek sesama kita..

ye tak cikgu?.. hihihi..

(wahh.. tetiba hari ni aku macam 'baik' je.. pagi jumaat nih... mestilah mulakan dgn niat baik.. hihihi)

tapi.. aku pasti akan ada hikmah dan rahmat Allah kepada sahabat ko tuh.. pasti ada urusan yang akan dipermudahkan untuknya nanti.. percayalaaahh.. hihihihi..

aNIe said...

Kes ni rakan iina tu macam kes melepaskan anjing tersepit...telah ditolong...digigitnya pulak...ade ke patut...

Akak setuju dengan iina...!!

Lady of Leisure said...

kesian kawan u.. mcm tak dihargai tentu dia rasa kecewa kan..
tapi rasanya org yg tak leh dipercayai ni ada di mana sahaja...
kan?
kita sbnrnya kene hati2..

julietchun said...

di mesia ni pon ramai yg perangai gitu,walau dimana saja kita kena berhati2.

iina said...

Faqir

:)

Tiny

konsep penyebaran ilmu nie banyak.. bukan bermakna kita tak bagi semua ilmu tuh maknanya kita kedekut.. penyebaran ilmu pun perlu dibuat berperingkat2.. adakalanya ada ilmu itu datang dengan praktikal sekali.. cthlah paling senang ilmu buat kek pisang.. hahahaha.. resepi sama.. acuan sama.. tapi still xsama dengan tuan punya tangan.. kenapa?/ ahh kat situ ada bezanya.. mungkin kerana faktor oven.. suhu.. persekitaran.. dan faktor air tangan gak lah hehehe..

Adakalanya kita tak bagi semua ilmu itu bukan kerana kita kedekut tapi kita nak dia lebih bersifat independent.. yg mana nak dapat nie tak semudah bagi semua.. penah dgr istilah spoon finding?? bagi semua dah tapi tak pandai2 gak?? kenapa?? kat situlah konsep penyebaran, penyampaian dan aplikasi berbeza2 bagi setiap individu.. hahahaha krg keluar pulak teori psychologi pendidikan aku wakakakah.. layankan jelah..

Aku setuju memang tak ptut kedekut ilmu.. tapi cara kita smpi ilmu tuh perlu ada cara.. mula2 nk ajar ilmu xleh ler terus bagi semua.. dah dia pandai semua pun.. kdg2 kita sebagai guru pun kena gak belajar sama2 utk tingkatkan ilmu..

cam kes kwn aku tuh.. kes keje.. so kdg2 bila bekerja pun kita xleh gak bg semua hasil keje kat org lain utk copy paste sebab dgn mudah org boleh claim itu keje dia.. org nampak dia yg buat keje tp hidden tuh sebenonya kita.. org xnampk.. so bagaimana nk bg nmpk?/ alah ko pun tau kan camna caranya.. hehehehe ;)

Kak Anie

Siap kwn saya jugalah sebab dia berniat baik.. tapi saya ckp juga dgn dia.. jgn risau.. kalau dia ambil dengan cara xelok.. benda tuh xkan tahan lama.. so kalau ada problem pun dia bukan leh nak betulkan sebab kod asal bukan dia yg buat hehehe.. thanks kak

Lady

Yup kat mana2 pun.. but so far I tgk kwn I tuh dah ok.. cuma ada beberapa isu yang kami highlight untuk perhatian pihak bertggjwb.. tapi dari pengalaman begitulah kita jd matang dan tahu nak selesaikan masalah2 begitu dimasa akan dtg kan ;)

Juliet

kat mana-mana ada manusia gitu.. aku penah kena masa aku mula2 keje kat kolej dulu.. siap org tuh kena puji kat dlm meeting.. walhal dokumen tuh aku yg prepare.. tp dia yg present.. sedih gak aku.. tapi hby aku masa tuh ingatkan aku.. which smpi skrg aku masih pegang nasihat dia.. buat baik berpada-pada.. nak bagi takyah bg semua.. pandai2lah.. ;)

anjang said...

Dalam ilmu dunia ni ada yang perlu dirahsiakan terutama yang melibatkan perkara-perkara seperti ini. Vote for setuju

iina said...

Anjang

hehehe thanks ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin