Monday, 16 November 2009

Cerita pasal cuaca


Bila kita terjumpa seseorang yang tidak dikenali.. Dia pulak senyum manis kat kita.. Tengok gerak mulut macam nak beramah mesra.. Agak-agaknya topik apa yang sesuai untuk kita bualkan?? Nak-nak pulak kita tengah tunggu lif atau dalam lif..

Level mana ya?? Ok soalan yang paling bernas.. lepas tuh nak tanya apa lagik?? lif baru tingkat 1.. kita nak p tingkat 15.. dia tingkat 25..

Hari ini masak apa?? Takkan kot dah sah-sah tengah jinjing bungkusan makanan..

Hari ini hari apa?? Takkan hari pun tak ingat.. dah hilang ingatan ke??

Dah makan ke?? Aikk takkan pasal dia dah makan ke belum sibuk nak tahu.. apa nak belanje ke??

Sekarang pukul bape ekk?? Oklah soalan nie nampak cam sesuai sikit walaupun jelas kat tangan kita jam baru berkilat-kilat lagik..

Keje kat department mana??? Cam ayat nak mengorat jek nie.. kalau pompuan sama pompuan oklah tanya begini.. kalau kena sijejaka bertanya si pompuan aihh.. lain makna je..

Apakhabar.. Ok hari nie?? Ini selalu gak soalan aku.. terutama bila jumpa staf yang aku dah kenal.. dan selalu nampak muka mereka.

Tak pernah nampak sebelum nie?? Staf baru ke?? Ahhh satu lagi soalan cepumas nak mengorat gak.. tapi boleh gak guna pakai bila kita betul2 nak mulakan perbualan..

Cuaca hari nie sejuk betullah.. hujan lagi.. Hehehe ini ayat aku selalu bila jumpa orang tak kenal.. senang sebab topik selamat.. kena pula duduk tempat 4 musim begini.. setiap musim leh cerita pasal cuaca.. masa panas.. cakaplah best cuaca hari ini.. panas leh keluar lepak-lepak.. bila sejuk dan hujan.. buat-buat merungut dengan keadaan cuaca (tak baik tau tak bersyukur dengan anugerah tuhan)..

Cerita pasal cuaca nie rasanya suatu yang cukup biasa di sini.. setiap perubahan cuaca dan musim sentiasa menjadi topik hangat tak kira bila pun.. dan mudah untuk dijadikan bahan perbualan dengan orang.. sebab topiknya mudah nak dijawab.. dan difahami. Paling tidak.. sejuk.. panas.. hujan.. ribut.. angin kuat.. dan seterusnyalah boleh jadi panjang berjela kalau cerita pasal cuaca nie..

Kalau naik lif.. selalunya kalau mood aku baik hari itu.. aku akan buka topik pasal cuaca.. hahaha.. senang.. sebab lepas tuh akan kedengaranlah bebelan orang yang aku tanya pasal cuaca.. kalau panas.. wah kemain puji lagi.. siap dah ada plan nak buat apa kalau hujung minggu tuh panas.. kalau sejuk mengigil tambah ada angin kuat dan hujan pulak.. semua merungut.. jaket basahlah.. kasut basah.. payung patahlah.. macam-macam lagi.. dan jawapan aku selalunya sekadar senyuman.. dan kadang-kadang aku pun menambah bagi panas lagik wakakakah..

Satu lagi topik yang sering ditanya pada aku dan best juga jadi bahan untuk perbualan.. tentang cuti hujung minggu.. buat apa?? kemana?? selalunya aku jawab duk umah.. paling tidak pergi bershopping.. idak pun beli barang-barang mentah.. Dari situ boleh jadi topik yang panjang juga... bercerita macam-macam..

Satu lagi soalan kegemaran aku.. "Hari yang sibuk ke hari nie??" best jek nak tau orang tuh sibuk ke idak hahaha.. nampaklah bukan kita jek yang sibuk buat keje.. orang lain pun sibuk juga..

Kalau korang.. biasa tanya soalan apa??

10 comments:

lupekanje said...

acik ontok yo...
klu ndak cakap sgt acik kata kat org tu..
'malam tadi tgk berita tak? ader sorang artis tu....serupa mcm rupa puan nih....' errr....

Takpun acik tanya dia,
Kalu lif kuarters,
'hai... duduk sini ye..? rumah tu okeh tk? ada tk bunyik apa2 klu memalam?' errr...hehehe...

acik pnah sorang pakcik tanya centu...pehtu hidup acik jadik tk tenang....pantang dgr bunyik dari tingkat atas rumah...hampeh pakcik tu kan.. nak kener hempok ngan acik gak ehh...kehkehkeh...
Tpi skrg dah imun dgn munyik2 tu..tadehal dah..
sekian.

julietchun said...

tanya pasal cuaca senang sikit skang ni sebab KL pon ari2 ujan lebat. tapi kekdg hanya lemparkan senyuman dan anggukan kepala saja.

Lady of Leisure said...

hihi..
kalau kenal boleh tanya 'eh lama tak nampak, cuti ke'
kalau tak kenal boleh la mulakan bicara spt 'lembap yer lif ni, atau hujan lebat yer hari ni'
wakaka..
i mmg tak pandai nak mulakan bicara secara kesimpulannya..
:D

anjang said...

soalan tentang cuaca memang soalan yang standard. "Panas betul la cuaca hari ini" ataupun "agak-agak nak hujan ni, hari panas sangat".
Memang topok yang agak selamat sebagai pembuka bicara

iina said...

Acik

Adeih acik.. ado ko soklan pasal ado munyi2 tuh ditanya.. kalau den buek2 tanyo balik.. bunyi apo pakcik.. pakcik ponah donga ko? wakakakah.. umah den naik tangga yo cik.. xdolah naik lif.. kalau jumpa kek tango pun takat hi bye jek ;)

Juliet

yelah senyum jelah.. tp kalau pakwe hensem aku pasti ko mesti nak cakap kan kan kan.. "u hensem ler hari nie" hehehe

Lady

hehehe biasalah tuh soalan biasa.. I tgk orang... klu org tuh senyum biasa I tegur.. klu dia serius nor.. buat dek jelah

Anjang

Ahah itu biasa gak dengar.. soalan yang biasa nak start berbual ;)

arapink said...

serba tak kena ye...hehhee...

kalo kat Temerloh/Segamat, akak leh tanya orang "Tak banjir ke tempat awk?"....

ahakssss.....

iina said...

ara

hehehe klu tmpt selalu banjir tanya ok gak.. kalau xpenah banjir.. ditanya gitu hahaha jaga2 jelah kena tenung semcm jek..

Mak Su said...

maksu? maksu takat senyum dan angguk udah ler. maksu tak pandai bab ramah-tamah ni...heh heh heh

ku tak sempurna said...

aku tak smpt nak tanya klu naik lif....
sbb sibuk duk baca doa... konsentret beb..

.
.
errr... aku kan fobia skit ngan lif... hikksssss

iina said...

Maksu

heheheh.. senyum2 sendiri takpe jgn ckp sorg2 udah ;)

KTS

Naik lif pun takut ke?? hehehe xsangka ko penakut.. ko baca doa apa? doa makan ekkk

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin