Monday, 21 February 2011

Di bulan Februari.. Dia datang lagi..

Mata memandang ke jendela..

Selautan kepingan berwarna putih bersih terbang melayang dengan lajunya..

Jatuhnya satu persatu saling tindih menindih..

Tetapi jejaknya hilang mencair di lantai bumi..

Hingga kini kepingan salji putih itu turun lagi..

Dia datang di bulan ini..

Bulan Februari..

Sudah lama sebenarnya tidak mengikuti liputan cuaca.. sejak beberapa minggu yang lepas.. Hanya hujan yang setia hadir setiap hari.. Kadangkala terlupa membawa payung ketika keluar rumah.. kadang teringat.. Namun hari ini.. tanpa aku duga.. Saat kaki melangkah keluar dari bangunan.. Kepingan salji mula turun dengan lebatnya..

Hingga entri ini aku taipkan.. kepingan itu masih turun dengan setia.. Tidak tahu berapa lama agaknya ia akan terus setia turun.. Harapnya tidak akan mengakibatkan huru hara seperti salji lebat lewat November yang lalu.. Hampir 4 hari sistem pengangkutan, persekolahan, dan aktiviti harian penduduk di sini tergendala.. Universiti juga tutup sepanjang tempoh itu..


"Setahun sudah berlalu
Februari muncul kembali
Dengan kehangatan semalam
Tanpa ku sedari
Ku petik mawar merah
Ku tulis sekuntum puisi
Tapi sayang pada siapa kan ku beri"

-Setahun sudah berlalu, nyanyian Alleycats-



Gemerlapan salji memutih di pergunungan Scotland,
Februari 2010

Ya kini setahun sudah pun berlalu..
Salji lewat Februari lalu
Kini datang lagi..


Tatkala melihat salji yang turun itu mencair meresap ke bumi..
Fikiran berdetik seketika..
Begitu kuatnya bumi menghadapi pelbagai ujian..
Semoga hati jua mampu sekuat itu..
Bersedia menghadapi apa juga yang bakal mendatang..

Maaf..
Niat mahu berehat sementara..
Namun apabila hati mahu berkata-kata..
Jemari begitu pantas mencoretkan bicara..


17 comments:

Ku Tak Sempurna said...

berblog adalah salah satu cara berehat

:D

Ku Tak Sempurna said...

kat tmpt aku dah berhenti salji.

hihihi

iina said...

KTS

Wah.. sampai 2 komen ekk.. Ye berblog salah satu cara berehat.. tapi salah satu cara juga exercise jari jemari..

KTS (lagi)

Oh ye?? Salji datang dari mana?? Selayang pandang hehehe... opppss ke dari Kg Baru?? Jalan lupa pakai selipar cantik itu tau ;) Ahaks

Zaitun said...

iina kembali berblog,baguslah nanti tak ada yang rindu2an hehehe...

Salji datang lagi...kat sini siang panas terik.

iina said...

Kak Zai

Ada yang rindu ke?? hehehe..

Tulah minggu nie mula sejuk balik.. Saya dah lupa camna rasanya panas ;)

kakpah said...

kpah semalam tengok salji turun..
.
.
.
.
.
.
.
dari mesen air batu campur.

iina,
takyah lah cuti2 berblog ni. sedikit catatan je pun dah cukup buat terapi minda.

iina said...

Kak Pah

Hehehehe.. ye ye lah den ingat kek mano lah tuh.. kek usa ko.. rupanya22 huhuhu kak.. tingin nak makan cendol nieh..

Alah kak.. camno nak rehat nie.. dah kena sound.. ;)

Uncle Lee said...

Hi Iina, I love that pic. You took it? Outstanding!
We have had snow on the ground since X'mas. This morning temp was -23'c!
And my car was covered in ice, like made of glass, had to scrape from the screen and windows, terok betul!

Still one more month of winter.....da lupa the colour of grass, ha ha.
Have a nice day, Lee.

iina said...

Uncle Lee

yeah.. taken it last year.. on the trip to scottish highland..

-23?? oh my goodness.. can't imagine how wud u manage it.. but years of experience helps right.. When it was -18 last november I was really struggling to handle everyday life.. especially have to walk up to university everyday in cold temperature and slippery icy road..

You keep warm yeah.. I pun few days ago.. sudah lupa rasa panas.. warna rumput still remember hehehe ;) Take care yeah

absolutely emy said...

welcomeback.. sungguh puitis ayat kali ini.. (selalu pun puitis juger) heheh.. memang terapi minda.. klu kita menaip dari hati.. semoga memberi manfaat kepada semua pembaca..

itu ke rupa kepingan salji.. :) cantik subhanallah..

iina said...

Emy

Terima kasih atas pujian tuh.. Puitis?? hehehe biasa2 aje kan..

Masa tuh tengah panas terik.. so bila saya ambik pic tuh mmg nmpk jelas kepingan salji tuh cam intan berkilauan hehe ;)

aNIe said...

Iina..sungguh cantik gambar yang diabadikan di sini...terutama gambar yang last tu... salji tu bagai kepingan kristal yg cantik..

Lagu Februari dendangan Alleycats tu adalah lagu yang akak suka...

iina said...

Kak Anie

Kalau masa ada matahari boleh nampak salji tuh cam berkilau..

Bila salji turun ari tuh.. saya siap beritahu kwn saya.. bulan februari nie byk lagu jiwang.. salji turun time bulan nie.. leh nyanyi lagu jiwang tuh hehehe ;)

Lagu tuh pun lagu fav saya gak kak ;)

arapink said...

kak iina,

jangan coti lama2...windu :-)
pic salji tu yg Feb 2010 ke atau Feb 2011 ni?

iina said...

Ara

Tahun lepas ye pic... thn nie tak sempat nak ambiklah bz nowadays ;)

kak Erna said...

iina..cantiknya gambar salji tu..berkilau.macam permata.

iina said...

Kak Erna

;) Thanks kak

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin