Friday, 16 October 2009

Untung nasib



Kadangkala dalam mengharungi kehidupan harian kita pernah juga terfikir tentang untung nasib diri.. kadang terlintas juga tentang untung nasib orang lain.. Paling tidak pun terfikirkan untung nasib mereka yang rapat dengan kita..

Mengharungi perjuangan ini semalam berlaku sedikit perbincangan tentang kerisauan yang jelas menjadi agenda utama dalam mengharungi perjuangan ini.. Risau apakah output yang akan kita dapat diakhir perjuangan ini.. Apakah untung nasibnya.. untungkah.. rugikah.. berjayakah.. gagalkah.. Semua itu sedikit sebanyak pernah dan sedang menjadi persoalan dan senantiasa berlegar-legar dalam ruangan fikiran..

Semalam kerisauan yang sedikit sebanyak bersarang di hati.. Disebut oleh rakan dengan istilah takut.. Takut akan semua yang telah diusahakan tidak cukup lagi usahanya.. Takut nanti yang dicari dikatakan perlu dicari lagi.. Takut nanti yang telah dibuat perlu dibuat lagi.. Takut nanti yang disiapkan belum tentu lagi boleh dikatakan siap.. Ahh.. semua rasa-rasa yang biasa buat kami.. dan pastinya persoalan demi persoalan tentang status masa depan itu.. Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui..

Mungkin juga kerana perjuangan ini mempunyai akibat yang perlu ditanggung di penghujungnya yang menyebabkan sedikit sebanyak kerisauan itu turut terus bersarang.. Pelbagai perkara menjadi fikiran satu demi satu.. Persoalan kehidupan juga turut perlu difikirkan dan dipersiapkan.. Andai itu.. dan andai ini terjadi.. Semua itu perlu siap sedia.. duit.. harta.. keperluan.. kemampuan.. keinginan.. kehendak.. tanggungjawab.. kepentingan.. semua perlu diambil kira.. Mana yang perlu diutamakan.. Mana yang tidak diketepikan buat sementara waktu..

Yang pasti.. Teruskan berusaha.. Teruskan perjuangan.. Jangan putus asa.. Harapan sentiasa ada.. lulus atau gagal.. kita serahkan pada yang kuasa.. Insyallah..

9 comments:

KAKTINY said...

Betul betul betul..
Bismillahi Tawakaltu Allallah...

Tapi yg penting usaha..
usaha, doa kemudian tawakal..

dan paling jgn lupa.. azam dan semangat diri.. PASTI BOLEH!!...

KO boleh dear.. teruskan perjuanganmu sehingga selesai...

aku sentiasa doakan.. amiinn..

DUN Behrang 2020 said...

Teruskan perjuangan yg belum selesai...anda boleh!!!

arapink said...

Ara yakin kak iina mampu...

teruskan perjuangan itu. insyaAllah dengan berkat usaha & doa, pasti beroleh kejayaan :-)

aNIe said...

Semoga segala apa yang telah diperjuangkan...diusahakan akan membuahkan hasil yang diingini...semoga segala2nya dipermudahkan buat iina...dan akak tau iina boleh...Insyaallah...berdoalah dan bertawakkallah setelah berusaha...doa akak buat iina

iina said...

Tiny

Amin.. Insyallah.. semoga dipermudahkan hendaknya segala urusan dan usaha itu.. terima kasih sahabat ;)

Dun

Insyallah ;)

Ara

Insyallah.. aminn

Kak Anie

Insyallah kak.. and thanks utk doa akak

kakpah said...

iyolah na, hidup ni konolah risau2. kok cool yo manjang, susah wo..
Semugo sukses.

Mak Su said...

caiyuk caiyuk!! sentiasa berusaha! :)

anjang said...

Disebalik kepahitan ada kemanisan
Kemanisan itulah kejayaan

iina said...

Kak Pah

Yolah kak kan.. kalau sonang yo.. tak best lak.. merungut gak kito klu sonang bonar kan ;)

Mak Su

chaiyok juga.. teruskan usaha

Anjang

Harapannya begitulah.. Insyallah.. setiap yang diusahakan dengan niat yang ikhlas pastinya ada kesudahan yang baik dari Allah ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin