Monday, 4 October 2010

Masa U.. Masa I..


"I duk cari u semalam.. mana u pergi??"

"I ada hal.. pergi openhouse"

"Penat I semalam tau"

"Aikk tak janji.. tak call.. tak sms.. mana I nak tau kan"
(Dialog yang telah diubahsuai..)

Kadang-kadang pelik dengan bahasa dialog begini.. Kadang angin takde.. janji takde.. tiba-tiba menjadi mangsa keadaan dan paling teruk dipersalahkan..

Pentingkan diri?? Pada aku.. ye..

Bab ini rasanya setiap orang pasti pernah rasa.. pernah buat.. terbuat.. sengaja atau tidak.. itu sudah lumrah dalam kehidupan kita..

Berkawan pun begitu juga.. ada kawan yang pentingkan diri.. ada kawan yang langsung tak kisah.. tak berkira pun.. tapi ramai juga yang jenis pentingkan diri nie.. Bila masa dia.. cukup berhargalah.. kena hargai.. tapi bila masa kita.. tak buat pun takpe.. tak penting pada dia..

Kadang rasa terbakar pun ada juga bila jumpa kawan-kawan yang jenis berkira begini.. Oh.. bila tiba kehendak dia.. atau keperluan dia.. masalah dia atau masa dia.. maka kita yang menjadi kawan dia.. diminta faham.. diminta menghargai.. diminta mengerti.. kalau boleh buat juga masa tuh.. seolah masa dia itu paling berharga sekali.. paling penting sekali.. Tapi bila tiba pula kehendak kita.. keperluan kita.. kepentingan kita.. masalah kita.. kawan begini awal-awal lagi dah angkat kaki.. dengan menciptakan seribu alasan itu ini..

Nak marah?? Kadang malas nak cakap banyak.. Bila dicakap terasa hati lak.. Tak cakap nanti makin buat kita makan hati.. so camno?? Pandai-pandailah pujuk hati sendiri..

Masa U.. Masa I..

Kita punya masa sendiri.. kelapangan sendiri.. masalah sendiri.. so jangan cuba nak letak kepentingan diri kita pada orang lain.. sebab orang lain itu juga ada kepentingan dia sendiri ok..

Ingatlah bukan hanya kita seorang sahaja yang ada kepentingan dalam dunia ini ;)

Kalau nak jadi kawan.. jadilah kawan yang baik.. sama-sama susah.. sama-sama senang.. sama-sama memahami.. sama-sama tolak ansur.. sama-sama cuba bantu satu sama lain.. Jangan pula mudah menuduh dan menyalahkan orang lain.. dek kerna dia tak mampu memenuhi kehendak kita.. 


Tidak ada sesiapa boleh salahkan kita sepenuhnya atas tindakan seseorang itu kerana bukan 100% kesalahan atau tindakan itu datang daripada kita.. maka kita berhak untuk mengatakan "itu bukan 100% salah saya".. Setiap tindakan dalam sesuatu hubungan manusia itu.. 50% datang dari kita.. tapi 50% lagi datang dari dia.. Maka mengapakah kita acapkali menerima sahaja kesilapan atau kesalahan yang diletakkan pada kita itu.. 


You always have the right to say 'No' or 'Stop' to something or anything that make you feel unhappy.. or to anyone who trying to annoy you.. So always believed that you can say it out loud ;)

9 comments:

kak Erna said...

salam iina..pernah rasa..pernha kena..nak buat macam manakan..tak tau nak kata apa..

iina said...

Kak Erna

Tulah kadang2 mmg tak terkata.. tak cakap sakit hati.. dah cakap.. makin sakit hati.. so apa lagik pujuk hati sendiri jelah ;) tapi pada saya.. biar saya cakap sekali perasaan xpuashati saya tuh.. cukuplah sekali tuh saya ckp.. lepas2 tuh saya dah malas nak ckp.. kalau xfaham2 juga.. saya pun akan buat2 xfaham untuk faham dia ;).. lagik best.. saya malas dah nak fikir.. lantaklah..

HappyIrfa said...

salam ina..
lama saya duk cari blog awak bila kak erna citer ttg awak yg nak dtg raya tapi tak jadi..masa tu saya ada kat umah kak erna datang beraya.kalau tak boleh kita kenal2..takde jodoh nak jumpa kan..

kalau balik m'sia nanti bgitaulah yer

komen psl en3 tu..sahabat susah senang bukan senang di cari ibarat sebiji intan di antara jutaan pasir.hehe

julietchun said...

sedihnya kalo org cakap gitukan, padahal kita taktau apa2. sebab tu skang ni kalo nak gi jalan mana2 kena tipon tuan rumah dulu.

Mak Su said...

kwn yg baik adalah yg saling memahami dan bertolak ansur dan tidak pntgkan diri sendiri

iina said...

Irfa

Alhamdullilah jmpa juga kan ;) Thanks sebab sudi cari blog nie.. Tulah xde jodoh nak jmpa.. InsyAllah mungkin waktu lain.. Biasalah bila bersahabat mmg mcm2 perangai kwn yg kita jmpa ;)

Juliet

Yup itulah yang aku rasa.. takde angin takde hujan.. tetiba lak aku jd mangsa.. begang gak.. bila aku ada masa.. taknak lak cari.. time aku duk sibuk.. time tuhlah duk cari2.. geram pun ada gak nie..

Mak Su

Betulkan.. tapi kdg2 org terlalu pentingkan diri sendiri sampai lupa kwn tuh ada hati n perasaan gak.. klu sekalipun nak ikut kehendak hati.. jgnlah jadikan org lain mangsa.. kalau sama2 xkisah.. oklah kan.. ;)

KAKTINY said...

errrr... try to say "NO"... "STOP" err... aku masih belajar.. hihihi...

kakpah said...

haha.. dah pokaro biaso dah tu ina oi..
penat dia je yang nak dikira. penat kita tak ambek pusing pun. cait!!!

iina said...

Tiny

Aku dah lama say stop.. tapi kdg2 aku geram gak.. mula2 tuh tak kisah lagi.. tapi bila dah masuk bab ungkit2 masa I.. masa U.. begang ler.. come onlah kan kita semua ada masa masing2.. kesibukan masing2.. kdg2 tak sempat nak layan bila kwn kita ada masalah.. bkn sengaja tapi masa yg xsesuai.. so kenalah fahami keadaan kwn tuh camna.. nie tak.. bab masa dia.. oh kena bg perhatian.. bab masa kita.. tak buat pun xpe.. xpenting.. ohh terbakar kejap hati aku.. wakakakakah.. nie dah jadi sesi luahan perasaan nie ;)

Kak Pah

Yo kak.. den setuju bonar kak.. penat kito mmg xkiro dah.. penat dio yo.. ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin