Monday 7 March 2011

Kisah gadis dan anak muridnya


Suatu pagi.. seorang gadis memulakan kelasnya.. inilah pengalaman pertamanya mengajar di sebuah sekolah rendah.. walaupun sudah biasa mengajar secara individu di kalangan-kalangan rakan-rakan atau anak-anak kampung di rumah.. namun pengalaman mengajar di dalam kelas di sebuah sekolah rendah tidak jauh dari bandar Klang membuatkannya agak cemas dan berdebar-debar.. tawaran ayahandanya untuk mengisi masa lapang semasa cuti tamat pengajian peringkat matrikulasi UKM diterima dengan perasaan berbelah bahagi. Mengenangkan ayahandanya adalah guru besar sekolah berkenaan dan pada masa yang sama sekolah itu mempunyai kekosongan guru sandaran bagi mata pelajaran Matematik, Sains dan Bahasa Inggeris. Ini disebabkan beberapa orang guru sedang cuti bersalin, maka si gadis itu menerima tawaran si ayah dengan patuhnya..

Rancangannya untuk bekerja sebagai pekerja kedai di pekan kecil berhampiran dengan kampungnya terpaksa dibatalkan.. Apatah lagi teringatkan tawaran mengajar pelajar sekolah menengah bagi subjek matematik tambahan dan sains di sebuah pusat tuisyen juga terpaksa ditolak.. walaupun pengetua sekolah tuisyen (institut harapan) itu dikenali rapat semasa si gadis mengikuti kelas-kelas tuisyen di situ. Pasti kecewa hati cikgu itu.. namun mengecewakan hati dan menolak tawaran ayah adalah sesuatu yang tidak mahu si gadis hadapi. akhirnya pagi itu si gadis bersiap awal dan menaiki kereta bersama ayahnya ke sekolah..

Sepanjang perjalanan dari rumah ke bandar Klang.. menuju ke sekolah rendah Telok Gong.. pelbagai perasaan berkocak dalam hatinya.. pelbagai bayangan juga datang dalam fikirannya.. risaukan penerimaan murid-murid.. pergaulan dengan guru-guru.. apatah lagi jika mereka tahu si gadis anak guru besar sekolah tersebut.. Bagaimanakah? Perlukah dia rahsiakan status anak itu? berlagak seperti guru biasa.. Ya mungkin itu lebih baik.. tidak perlu mereka tahu siapa aku.. jika ditanya katakan sahaja aku menumpang kereta cikgu Hassan.. kebetulan kami sama kampung.. tak sanggup rasanya menghadapi situasi jika mereka tahu siapa aku yang sebenar.. yelah anak guru besar jadi guru sandaran.. pasti wujud kekecohan dikalangan guru-guru yang ada.. pasti juga ada yang segan nak berkawan denganku.. apa pun.. yang pasti aku harus berlagak biasa.. kata gadis itu dalam hatinya..

Hari itu dia memulakan kelas dengan matapelajaran matematik untuk tahun 1, kebetulan kelas itu adalah antara kelas pelajar yang bijak.. gelagat anak-anak murid dalam kelas itu sedikit sebanyak mencuit perasaannya.. tersenyum melihatkan perangai mereka yang begitu berlumba-lumba bertanyakan sesuatu yang tidak difahami.. mungkin kerana si gadis adalah guru baru menyebabkan mereka begitu teruja untuk mempamerkan kebolehan masing-masing..

Alhamdullilah mungkin kerana sifat yang diwarisi daripada ayahnya dan pengalaman mengajar anak-anak kampung adalah perkara yang biasa baginya.. Pengalaman pertama itu dihadapi dengan senyuman dan sabar.. melayan anak-anak murid yang kadang kala degil dan nakal.. suara juga kadang kala terpaksa ditinggikan.. kadang juga sengaja direndahkan.. Memegang kayu pembaris panjang dan memukulnya ke papan hitam untuk menarik perhatian pelajar juga sering dilakukan.. hanya tidak sampai memukul ke tubuh mereka.. pasti akan diserang oleh ibu bapa pula nanti.. Jika mencubit hanya sekadar aksi sahaja.. memanglah mencubit di lengan.. tapi sekadar memegang lengan itu sahaja.. lantas dijawab oleh murid itu

"Alah cikgu cubit tak sakit pun"

lantas si gadis menjawab.. "Memanglah tak sakit.. cikgu saje je nak cuba cubit awak nanti sakit cikgu juga yang susahkan"

dan dibalas dengan senyuman dan gelak ketawa murid itu..

Bersambung...

Kisah ini telah di'publish' pada 4 Julai 2008..
Kini diulang tayang semula..
Sebab tuan punya blog tengah sibuk..
Layan jelah rentetan ingatan silam ini ;)


8 comments:

peah @ peps said...

seronoknya...baca kisah iina...terbayang..cemanala...perasaan anak cikgu besar...:)

Cik Peah is back

absolutely emy said...

:) la.. bersambung ke? takper2.. saya tunggu..

iina said...

Peah

Masa tuh fobia kejap.. risau kalau org tau status I.. tapi memang best sebenarnya sebab dapat layanan istimewa hehehe.. semua org takut nak cakap lelebih pasal guru besar masa tuh ahaks.. cakap pun bebaik jek ;)

Emy

Sambungan mmg dah ada pun.. nie just ulang tayang ;)

i amsterdam said...

Keletah anak-anak... tersenyum membaca :)

iina said...

I Amsterdam

Memang melayan tuh seronok.. tapi bab menjerit2 tuh yang tak best hehehe ;)

Lee said...

Hi Iina, from what my jurassic bahasa can understand, interesting story.
It's been snowing like crazy since this morning. Now malam still snowing. My car has disappeared under all that snow. Terok besok pagi clean it off.
Your place how? Ada snow lagi, or bunga melor already coming out, ha ha.
Best regards.
Lee.

Acik Erna said...

seronok baca kisah jadi guru..mesti iina seorang guru yang disayangi..

iina said...

Uncle Lee

Still snowing?? here is raining almost everyday.. now kena bawak payunglah.. sudah 2 hari saya basah kena hujan hehehe.. itu bunga melur already on it's way.. now daffodil is growing everywhere.. You keep warm and keep smiling yeah ;)

Kak Erna

Masa tuh muda lagi belum 20thn pun.. tapi melayan budak2 mmg best.. nak2 pulak masa tuh special sikit layanan hehehe..

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin