Saturday, 4 September 2010

4 Ramadhan

Ramadhan Tahun 2007

Tahun pertama berpuasa di Glasgow..

Rutin bersahur dan berbuka di penghujung musim gugur..

Sedih sudah tentunya kerana berpuasa di perantauan..

Namun itu bukan pengalaman pertama kami..

Tahun itu kami bersahur bersama 2 keluarga pada minggu pertama Ramadhan..

Mereka baru tiba di Glasgow pada bulan puasa..

Hampir 2 minggu kami bersahur dan berbuka bersama..

Bila bersahur ada tukang kejut..

Bila berbuka ada pula jadi tukang masak..

Puan rumah goyang kaki sikit hehehehe...

Bersahur dan berbuka cukup meriah sekali..


Ramadhan tahun 2008

Kami berpuasa dan berbuka seisi keluarga kami sahaja..

Tiada yang menemani kami seperti tahun sebelumnya..

Alhamdullilah ibadah puasa dijalani dengan sempurna..



Ramadhan tahun 2009

Berpuasa kali ketiga di Glasgow..

Ramadhan kali ini kami turut menerima tetamu lagi..

Kami bersahur bersama satu keluarga yang rapat dengan kami..

Seminggu mereka tinggal bersama kami..

Berbuka dan bersahur bersama..

Kali ini juga ada tukang masak dan tukang kejut sekali..

Puan rumah goyang kaki sekali lagi.. hehehehe

Alhamdullilah.. walaupun jauh dari keluarga..

Masih ada sahabat handai pengubat duka..


Ramadahan tahun 2010

Malam semalam..

Tidur hampir ke pukul 1 pagi..

Perut sebu dan tak selesa.. pusing kanan.. pusing kiri.. pusing kanan..

Akhirnya terlelap juga..

Tet.. tet.. tet.. jam berbunyi pukul 3 pagi..

Bangun..

Basuh muka.. ke dapur..

Minum secawan air kosong..

Mula panaskan lauk pauk baki  berbuka semalam..

Panaskan air dalam cerek elektrik..

Tekan suis pemanas periuk nasi elektrik..

Masukkan lauk pauk dalam mangkuk.. hidangkan di atas meja..

Senduk nasi dalam pinggan..

Mula mengejutkan isi rumah dan mula bersahur sebelum tamat waktu..

Sekali lagi rumah ini menerima tetamu lagi..

Satu keluarga yang cukup rapat dengan kami pada minggu kedua ramadhan ini..

InsyAllah.. 2 minggu mereka bersama kami..

Alhamdullilah tahun ini kami sekali lagi berpeluang bersahur dan berpuasa bersama di bulan Ramadhan yang mulia ini..

Sekali lagi sahabat handailah pengubat suka duka kami..

Hari ini dia pulang ke tanahair.. untuk berhari raya bersama keluarga..

Ramadhan tahun 2011

InsyAllah... Jika ada hayat dan umur yang panjang..

Harapnya kami dapat berpuasa dan bersahur sebulan bersama keluarga di kampung..


p/s Pesanan penaja.. Jangan lupa bangun sahur ok..

11 comments:

kakpah said...

lamo tul kau kek sanun yo ina. Bilo kau balik sok mosti toke kodai kau solalu boli barang tu rindu kek kau hahaha..
insyaAllah tahun dopan panjang umo dapeklah kau rayo kek kampung halaman sondiri..

Ku Tak Sempurna said...

byk goyang kaki bulan posa, berapa pasang baju dah siap??



.
.


selalunya tukang jahit yg goyang kaki bulan2 posa ni... masyuuuuukkk


:P

iina said...

Kak Pah

Ahah lah kak.. byk kodai yg rindu den.. terutama kodai gregg n baguette express tompek den boli sarapan pepagi.. InsyAllah kak

KTS

Baju baru?? beli jek senang goyang kaki ;) Tukg jahit goyang kaki?? bkn time tuh diorg ketar lutut nk siapkan tempahan ke?? hehehe

KAKTINY said...

2011 laaaahhh....

Ya.. aku doakan raya tawon 2011 ko dh ada kat sini... AKU NAK BERAYA NGAN KO.. AKU NK SALAM RAYA NGAN KO!!... AKU NK PELUK KO..

AKU RINDU KAT KO.. huhuhu..

Selamat Hari Raya..
Mohon maaf salah silap perbuatan dan kata..

Enche' Adykasyah said...

Selamat Hari Raya to Kak Iina dan sahabat handai di bumi Scotland...

Lama dah tak menjengah blog nie.. Dah nak balik Malaysia pun tahun depan yea..!

Wasalam....

arapink said...

kak iina,

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI Untuk kak iina sekeluarga di Glasgow :-)

Mak Su said...

iina, sabar menunggu tarikh kepulangan :)

salam lebaran, moga berbahagia di hari raya, maaf zahir dan batin

KAKTINY said...

IINAAAA...

AKU SAAAAAAYYYYAAAAAAAAAAAAAAAAAANNNNGGGGGGGGGGGGGGG KOOOO...

kehkehkehekhkehkehkehkehkeh...

Uncle Lee said...

Hello Iina, selamat hari raya to you and family. Have fun and keep well. Ada ketupat and rendang? Lee.

HEMY said...

datang dr blog kts...salam kenal...hehehe

ada pengalaman menarik yg sangat berharga di negara orang..envy juge jadinya

iina said...

Tiny

InsyAllah.. kita ketemu lagi thn depan ye.. doa2kan aku

Ady

Selamat hari raya ye.. InsyAllah thn depan selesailah

Ara

Selamat hari raya ye.. Thanks

Maksu

Salam lebaran ye

Uncle Lee

Ada22.. mggu depan i mau buat itu lontong pulak ;;)

Hemy

Thanks sebab singgah sini ye ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin