Wednesday 7 July 2010

Bermula dengan A430

Dulu zaman sekolah aku tidak pernah ada kamera.. Kamera sendiri yang aku miliki aku beli sebelum majlis pertunangan dulu.. itu cite lebih 10 tahun lepas.. Kamera zaman tuh masih pakai filem lagi.. ingat lagi kan.. ada yang 24filem.. ada yang 36.. Ambil gambar pun kena budget-budget jek.. Yang penting-penting jek sebab nak jimat filem.. Masa tuh tak tahu lagi camna rupa bentuk gambar yang diambil.. bila dah dicuci baru perasan.. ada yang setengah badan jek.. ada yang sekerat jek.. ada yang kaburlah.. macam-macam lagi..

Ketika aku datang ke Ediburgh tahun 2001 dulu pun aku masih pakai kamera berfilem.. kamera digital dah ada masa tuh.. tapi masih mahal harganya.. Ada beberapa orang kawan yang dah mula pakai.. tapi aku masih maintain pakai kamera pakai filem lagi..

Menjelang tahun 2006 aku mula pakai kamera digital.. Itu pun kes nak datang semula ke UK.. kalau tidak tuh.. memang takde beli kot hahaha... Entah tak pernah terbit minat nak ambil gambar nie kot.. Cuma dari dulu aku memang suka ambil gambar panorama.. Pernah beberapa kali kunjung ke pantai timur.. semasa lalu di 'Tok Bali' dalam perjalanan ke sebuah sekolah menengah di sana untuk menyelia latihan mengajar beberapa orang pelajar aku (bakal guru).. Pemandangan di situ cukup indah.. hingga membuatkan aku teringat panorama yang sama ketika aku di Edinburgh dulu.. Sejak itu terbit niat untuk membeli kamera digital..

Kamera digital pertama yang aku miliki adalah berjenama Canon.. A430.. Minat untuk memilikinya setelah dibuat perbandingan oleh seorang adik penjual di Low Yatt.. Dia tunjukkan kualiti cetakan bagi beberapa jenama kamera terkenal ketika itu dan kamera canon yang memberikan cetakan warna yang paling menarik. Sejak itu aku kekal menggunakan jenama canon hingga sekarang..



Kamera itu hanya 4 megapixel jek.. masa tuh orang lain dah mula pakai 8 dan 10 megapixel.. hahaha.. Bila aku pulang ke tanahair thn 2008.. Untuk majlis kenduri kahwin adik ipar aku.. Atas rungutan pakwe aku.. kamera tuh tak leh zoom jauh ler.. scrin lcd kecil ler.. Itu namanya suruh beli kamera baru hahaha.. Kamera lama itu aku bagi kat adik bongsu aku.. memandangkan keluarga aku takde kamera digital langsung..

Akhirnya aku ke Low Yatt semula.. ke kedai yang sama ketika aku membeli kamera canon yang pertama tuh (so far kedai itu antara kedai yang harganya berpatutan.. siap leh tawar menawar lagi).. Akhirnya aku beli juga canon powershot A2000IS dengan 10 megapixel dan 6X optical zoom.. Sebab beli kamera nie.. LCD skrin dia 3"inci.. ikut piawaian pakwe aku.. hahaha... bukan sebab gambar dia cantik ke apa pun.. Paling utama kamera ini masih menggunakan bateri 2AA.. Aku masih tak minat guna bateri lithium.. ketika itu bateri lithium nak beli kena tunggu order dulu ler... kalau kat sini senang-senang jek beli kat ebay atau amazon.



Kamera itu masih kekal bersama dengan aku hingga kini.. hampir kebanyakan gambar-gambar yang aku ambil dan dipaparkan dalam blog ini menggunakan kamera itu.... Kamera yang senang nak dibawa kemana-mana.. selalu dalam beg sekolah aku.. malah aku boleh letak dalam jaket aku je bila berjalan-jalan..

Tapi baru-baru nie.. pakwe dah mula bising balik (Alahai.. Biasalah ikut standard dia kan bila sampai masa nak tukar kamera).. sebab dah ramai kawan-kawan aku mula pakai kamera SLR.. ada yang beli Nikon D40.. D60.. dan terkini 2 orang kawan aku beli Nikon D90.. dan sorang lagi pulak beli Lumix FZ38 (bkn slr ok.. tapi ada ciri2 slr)... Aku???

Boleh dikatakan rata-rata rakan-rakan aku semua memiliki kamera dslr.. Aku masih berkira-kira... Soal duit mungkin antaranya tapi bukanlah perkara yang besar sangat.. hehehe.. tapi memikirkan nak bawa kamera besar tuh di leher buatkan aku fikir banyak kali.. Pergi ke Paris baru-baru nie.. bila diminta bawa camcorder JVC aku yang berat 280g (suku kg) tuh pun pakwe aku dah merungut-rungut.. semuanya masuk beg tangan aku.. Alasan dia.. lenguhlah gantung kat leher.. Kalau kamera 1/2 kg tuh camno??

Di Glasgow ada bengkel fotografi anjuran komuniti di sini... Sudah ada beberapa bengkel dijalankan untuk tambah ilmu berkenaan foto ini. Ada seorang rakan pernah tanya aku.. "Kak Ina.. jomlah join bengkel nie"

Aku?? " Nak join boleh.. tapi kamera aku pakai tekan jek.. semua set digital.. takde nak setting-setting.. semua main tekan-tekan jek..hehehe"

Sebenarnya walaupun digital.. aku masih juga gunakan beberapa setting tertentu mengikut keadaan cahaya.. situasi dan lokasi.. Orang lain suka guna fitur 'Auto' pada kamera masing-masing kan.. tapi aku jarang sangat pakai fitur nie sebab gambarnya kurang menarik dan biasanya setting untuk cahaya tidak sesuai.. tempat tak patut guna flash tetiba jek ada flash hahaha.. So aku dah lama guna setting menu yang disediakan dalam kamera tuh.. paling mencabar (mencabar ke guna digital???) bila guna program.. kat sini kita boleh tukar setting yang kita suka.. aku selalu juga gunakan setting nie.. dan adjust ikut iso yang sesuai.. digital zoom yang aku nak.. dan lain-lain lagik kan.. apa susah.. tekan butang jek.. tet tet tet dah sudah.. hehehehe... Hasilnya?? seperti yang anda semua dah biasa tengok lah kan..

Menulis entri ini bukanlah bermakna gambar-gambar yang aku ambil tuh semuanya cantik.. ada juga yang kelabu dan kabur.. cuma kadang-kadang ada juga yang cantik kan.. dan menarik (toce.. toce pada yang puji.. tak puji pun terima kasih gak)..

So sekarang nie tengah fikir-fikir lagik.. yang mana satu jadi idaman hati.. Aku ingat nak beli jek kamera tengah-tengah.. yang ada ciri2 DSLR dan compact digital.. lagik senang kan.. Canon SX20IS ke.. Lumix FZ38.. Fujifilm FinePix S200EXR ke Nikon Coolpix P90 ke.. tapi akukan peminat tegar Canon.. ;)

Apa pun sebenarnya.. aku akui.. untuk mendapatkan gambar yang menarik atau cantik.. selain daripada kualiti kamera yang dimiliki.. kreativiti jurufoto pun kena ada juga.. camna nak fokus.. apa nak fokus.. apa yang nak dilihat dan bagaimana kita melihatnya.. Aku ye soalan utama setiap kali aku ambil gambar adalah.. "Inilah yang aku lihat.. dan aku mahu mereka melihat sebagaimana aku lihat sekarang ini"


Panorama dalam perjalanan pulang ke Glasgow dari Manchester..
Corak awan yang menarik

Belon Udara di tengah-tengah lebuhraya M6 ke Glasgow


Ok.. Nak sambung berangan pegang kamera Canon 550D.. Opppsss... Ikut hati mati.. Ikut nafsu binasa.. tapi ikut yang sederhana.. InsyAllah selamat hendaknya... ;)

17 comments:

KTS said...

laaaaaaaaaaaaaaa..

.
.


selama ni aku ingat gmbr2 yg ko amik sumenya guna slr.. err..

.
.


.
.

sbb lawa2.. sangat-sangat-sangat.. serius! tak sangka plak guna camera compact..

.
.

err.. ok laaa.. ustaz kata, pujian tu akan membuka pintu neraka..

er.. tarik balik pujian tu boleh?? err.. aku memujikah??

hihihi

KTS said...

nanti klu dah beli kamera slr, jgn lupa amik gmbr aku.... wajib tu :D

terima kasih

KTS said...

psssttt :
peliknya! nape komen aku kat entri ko yg sebelum ni takde??
mmmm...

aNIe said...

iina...suka gambar belon tu...akak ni pun guna hp digital sony cybershot je...tapi Ude dah guna SLR...akak minat SLR...tapi pitih takde...hahaha

julietchun said...

aku pun sebenanrya nak memuji tapi bila baca komen kts tak jadi, betul juga takut ko riak,berdosa pulak,eehhehehe.

kamera besar susah nak bawak, tapi kalo ada majlis/kembara memang perlu.

iina said...

KTS

yeke.. nie ko ye komen sampai 3 nie takde mende ye.. kalau ko puji ikhlas aku takkan riak punyalah.. tapi kalau puji tak ikhlas boleh ler aku riak wakakakah.. ambik gmbr ko?? leh222.. nnti aku masuk majalah kembang setaman ok..

Kak Anie

Nak beli slr boleh kalau betul2 minat dah sanggup nak usung kamera tuh kulu kilir.. kalau kena berjln jauh.. mahu bengkak leher kak gantug kamera tuh.. hehehe.. saya dah bg syarat kat pakwe.. klu nak beli boleh.. sanggup jugalah pikul kamera tuh jgn sok semua masuk beg saya..

Juliet

Hisss.. mana de riak.. ko pujilah pujilah aku tau ko mmg ikhlas kan kan bkn cam kts tuh hehehe..

Aku senang bwk kamera kecik leh masuk handbag.. nie slr nk masuk handbag mende.. kenduri kwin?? xmoh ler.. penat2 ambik gmbr pengantin cantik2 pasti 1 keping gmbr kita xde.. sebab?? sorg pun xreti nk guna kamera tuh hahaha ;)

Lady of Leisure said...

i adore pic u di swiss sangat cun..
:)

Cik DIA said...

sokong akak...
kualiti kamera penting....
tapi kadang2 kreativiti tukang snap pic tu yg mencantikkan pica tu...
mahal @ murah bukan tandingan...
besar @ kecik bukan ukuran...
yg penting kita tahu apa yg kita inginkan dlm sesuatu pic yg disnap...
hav a great day...
(",)

Acik Erna said...

iina..akak pun baru sekali beli kamera digital ni..dulu2 masa kamera yang guna film tu..banyak kali juga beli.sampailah..cina kedai kata..sekarang ni..nak cuci gambar yang guna film mahal..katanya..baru berhenti guna..
kamera digital tu pun beli dah 4 tahun..masa pindah kerja..tahun 2006..akak dibagi tau..semua laporan perlu disertakan gambar..barulah akak beli...

iina said...

Lady

Thanks ye.. yup that was one of my fav pic as well..

Cik dia

Betul tuh dik.. tak kisah ler kamera apa pun asal jadi dan boleh ambik gmabar cuma yg besar kualiti dan fokus gmbr tuh.. apa yg nak diambil.. dan apa yg nak ditengok.. tapi slr tuh ada gak advantage dia.. klu dari segi nak up to level of better snap dan focus.. better slr gak.. tapi pada akak cam digital biasa pun dah cukup utk ambik gmbr yg akak nk ;)

Kak Erna

Yelah kak.. skrg nie kamera dah murah kan.. boleh ler beli setakat yg biasa tuh.. cuma kalau nak up pada slr tuh memang semua main ribu2 jek dah nie.. Sekrang nie senang nak ambik gmbr guna digital leh snap beratus2 sekali harung dan boleh edit dan tengok camna gmbr tuh.. tak yah susah2 nak byg2 lagik cam dulu ;)

Saya pun beli yg biasa2 walaupun hasrat mmg ada gak nk yg advance tuh.. mungkin kot.. bila study saya dah settle nie hehehe.. buat masa nie saya guna yg biasa dan buat setting digital.. masih produce gmbr yg saya nk.. kecuali esok saya dah mula nk buat graphic editing kemungkinan besar saya nk upgrade camera hehehe..

ibundo said...

gamba yang ko amek sume cantik2. Takyah tukar pun tak per. akak punya camera yang setengah kilo tu memang lenguh bahu memikul dan sakit tengkuk menggantungnya..

serius.. gamba ko amek semua cantik2.

Anonymous said...

klu guna digital pun dah cantik, tak payah nak susah2kan diri bawa beban setengah kilo atau lebih itu...

Mak Su said...

sy baru ada kamera digital sejak sebulan ni, excited sgt. memulanya tak de keinginan sgt, tapi kat malaysia dah susah nak cari kedai proses negatif. hehehe, semua to digital

iina said...

Kak Pah

Memang kak.. kalau berjalan mmg terasa kalau bwk kamera yg berat2 tuh kena pulak pusing 1 bandar jln kaki.. memang rasa patah tengok

fa10

kalau untuk ambil gmbr biasa.. saya rasa cukup jek comct digital biasa.. cuma teringin juga nak beli satu sebab boleh snap gmbr dgn aperture & fokus tertentu.. ada beza gak.. ;)

Mak Su

skrg nie senang dah.. takyah ada negatif film dah.. semua snap digital jek kan ;)

azka said...

salam

aku pun setuju sama dgn tt, senang pakai jenis bateri 2aa ni, mudah nak topup bateri..

canon ni aku perasan gambar dia jelas skit tuk compact camera banding dgn lain. aku pakai powershot A520 jap 2006, senang sebab dia ada mode sports (sekarang ni canon model atas je ada) senang masa bergerak pun bole tangkap gambar clear.

lepas tu akat powershot A710. kadang penat bila dah lama2, malas nak akat kamera besar

iina said...

Azka

Ada baru2 nie member tegur.. ko nie memang peminat canon hahaha.. nak buat camna sebab saya dah start guna brand tuh.. sebenarnya bila saya snap gmbr panorama.. actually pada masa yg sama ramai kwn2 yg lain juga snap sudut yg sama.. penah gak compare dengan nixon.. sony.. lumix.. biasalah kalau berjalan kat sini kwn2 semua usung kamera.. kalau dah jumpa lokasi cantik.. semua meluru snap tmpt yg sama.. n biasa kami nmpklah beza setiap frame utk kamera masing2.. dah kamera saya ler yg paling kecik.. dan compact lelain semua slr ye kualiti.. hahaha.. selalu gak iorg cakap gambar yg saya snap cantik hehehe perasan kejap nie

tapi memang diakui.. kamera compact ler senang bwk.. dah puas kamera tuh mengembara byk negara eropah.. Pasal bateri tuh memang setuju sebab saya masih pakai bateri 2aa.. teringat masa ke london member pakai bateri lithium.. dlm 5 jam snap bateri out terus.. tapi sebab kamera saya guna 2aa masih survive smpi ler esok hehehe.. tapi skrg dah senang nk beli litium bateri ebay melambak.. lg satu dh byk juga lithium bateri yg tahan lama..

Tapi saya still teringin nak guna slr.. utk projek2 tertentu.. slr ok kalau betul2 pandai nak zoom n fokus..

azka said...

tentang frame tu, dale 2 kebelakangan tahun ni baru jenama lain advance skit rasanya.. klu dulu jangan arap compact mesti tak canon atau sony. sony gambarnya dari jauh nampak comel bila dekat blur.

tentang bateri tu satu lagi klu hang jenis masuk hutan. memang mati kutu klu pkai lithium.. aku dulu jenis amek gmbr byk2 tu kena topup slalu bateri. dslr pun ada satu jenama pakai 2aa jgk tak ingat.. satu lagi aku perasaan kamera fujifilm dia punya kualiti bagus tapi jenama ni kurang popular kt malaysia. ini pun pakai 2aa jgk

tapi klu orang biasa pakai canon, tgk sekali imbas dah tau snap ngam canon atau tidak... tiap2 jenama dah ada mcm blueprint diorang

klu rasa tetap nak compact tapi performance slr cuba akat powershot siri G skrg ni G10 &G11, cina lowyat tu bagi tau aku, klu dia goren kena goren laa kita..hehe

slr ni yg besnya laju snap sana sini klu kereta enjin turbo la..

sekian, ni pendapat newbie jer

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin