Tuesday 29 July 2008

Serba salah

Hari ini aku jumpa manager baru spectrum.. dah 3 orang silih berganti.. bermula dengan David kemudian Rubina.. kemudian Charles.. orangnya tinggi lampai.. kurus.. mendongak juga aku memandangnya.. semalam dia datang bertanyakan berkenaan tisu tangan dan toilet tisu (jenis flat).. sejak toilet roll kena buang dan diganti dengan toilet dispenser tissues.. kenalah guna tisu jenis flat pulak.. tapi bila order, tisu roll yang datang berplastik-plastik..

Sambil tolong charlie(nama panggilan mesra) angkat kotak.. sampai sarat dah penuh bilik cleaner.. aku terus sampaikan hajat aku.. termenung charlie dengar makluman aku.. lantas tak lama dia beritahu John..

John puas pujuk aku.. katanya "I'm really disappointed lina, please don't" sambil dia mencantumkan kedua tapak tangannya dan meletakkan ke dadanya..

Aku yang melihat dan dengar kata-kata itu termenung dan tak mampu berkata apa-apa.. pertama kali aku dipujuk begini.. Malah melihatkan wajah John yang sedih dan terkejut.. hingga aku katakan.. "I don't know what to say"

"I'll give you until friday to make your decision"

dan aku hanya jawab dengan anggukan kepala..

Aku masih memikirkan.. banyak sungguh perkara yang perlu dipertimbangkan semula. Aku dah rasakan memang inilah yang akan terjadi.. riaksi John.. dan permintaan aku.. apatah lagi John bersedia adjust masa kerja demi untuk keselesaan aku.. emm.. lagi buat aku serba salah..

Serba salah.. tak pernah lagi aku menghadapi situasi begini.. dipujuk dan dirayu.. bukanlah bangga diri pun.. tapi sejenak aku berfikir.. tak sangka kehadiran aku begitu dihargai.. selama ini pun aku tidak pernah ada masalah apa-apa dengan staf disitu.. kerja pun alhamdullilah tidaklah sepayah mana..

Insyallah.. aku harus fikirkan semula keputusanku itu.. mungkin ini peluang aku untuk ambil cuti.. fikirkan balik keputusan ku.. emm kerja cleaner pun ada juga yang prihatin.. ada juga yang sedar kehadiran aku.. nantilah aku fikirkan semula.. selama ini dengar cerita dari rakan-rakan tentang kualiti kerja orang-orang dari malaysia.. dan cerita rakan-rakan lain.. kebanyakannya menyatakan bahawa kebiasaan scottish ini begitu menghargai orang-orang kita.. kualiti dan sikap kita.. tapi bila aku alami sendiri pengalaman ini.. aku akui kebenarannya sedikit sebanyak.. emm.. kena fikir semula nampaknya..

5 comments:

Kak Long said...

apa-apa kerja pun penting kak

iina said...

yup semua keje adalah penting.. tapi ada benda2 lain yg kena fikir jugakan..

tuan umah said...

wa..hebat ni..smpi kes merayu2..my hubby pernh sama kes dgn kak iina.at last resign,pastu after a few,months,keje balik..hehe..

julietchun said...

Kekdg kita igt kita ni tak penting tp sebnrnya penting.

iina said...

kesum> tu tengah pening pala nie

julietchun> yup agree tu..

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin